Efter at have oplevet otte festivaler denne sommer, senest Tønder i den forgangne weekend, og et par endagsarrangementer gør BTs kulturredaktør Jan Eriksen status. Roskilde Festivals status som FESTIVALEN er truet.

Efter have deltaget i otte danske festivaler og et par endagsarrangementer i år ser jeg en sommer med en masse vindere – og en mulig fremtidig taber, nemlig Roskilde Festivalen.

Det skal understreges, at jeg ikke ved ret meget om, hvordan de enkelte festivaler er kommet ud af året økonomisk. Dette handler om profil.

Bedømt ud fra besøgstallet var det et godt år for Roskilde. 130.000 deltog i festivalen, der stadig har rang af en af verdens største. De kommer sikkert også til næste år. Der bliver aldrig en større festival i Danmark.

Men Roskilde er truet på sin status som FESTIVALEN i Danmark.

Der er opstået et negativt fokus på det enorme ressourcespild under og især efter festivalen, hvor egoistiske curlingbørn (og til dels deres forældre) opfører sig som havde de hver især hovedrollen i den klassiske orgiefilm ’Caligula’. Problemet er ikke skabt af Roskilde Festivalen, de gør hvad de kan.

Men det skaber en negativ fortælling om festivalen, der i årevis har haft status som en Rolls Royce i en verden af Trabanter. Det er den ikke længere.

Der har altid været stoffer på musikfestivaler, også i Roskilde. Men bedømt ud fra personlige observationer og nyhedslæsning er mængden af tyverier, voldtægter, grænseoversk(r)idende adfærd, chikaner mod handicappede, anderledes udseende og andre deltagere i øvrigt stigende.

Er de overhovedet kommet for at høre musikken? Selv under Anthrax (!) måtte jeg gå tættere på for ikke at blive knevret sønder og sammen. Efter denne sommer virker det som, Danmarks musikelskere vælger de små festivaler. Måske er man bare mere ædru den slags steder.

Truslen mod Roskilde kommer fra flere sider:

Først og fremmest er København for alvor er blevet festivalby. Distortion er kommet for at blive (tak Gud for den megen rengørende regn efterfølgende). Heavyrockfestivalen Copenhell og den nye indie/hipsterfestival Haven, begge på Refshaleøen, er tilsyneladende gengangere til næste år.

Todages festivalen Komos i Kongens Have kommer tilbage -  og en ny, ’Hafnia Zoo’ opstår til næste år. Ikke at nogen af nævnte festivaler havde store musikalske esser i ærmet i år. Men hvorfor tage toget til Roskilde, når man kan være sammen med ligesindede og høre den fede musik indenfor cykelafstand?

Det gælder også de såkaldte hipstere, der nu har to en halv festival: Haven, Heartland på Fyn og Northside, der i dag mest er en byfest i Aarhus, men dog i år kunne præsentere indie-kongerne Radiohead og R&B-guden Frank Ocean, i hver sin syndflod, der begge ville have pyntet på programmet i Roskilde, som den festival gerne vil se sig selv. Igen hvorfor tage toget, når…?

Der er mange rygter om Northsides og Tinderbox’ økonomi, men nøgternt bedømt ud fra 2017 har deres tyske bagmand stadig musklerne til at trække de store navne, kombineret med Thomas Helmigs eksotiske triumftog.

Tidligere var begrebet ’kvalitet’ i mad og drikke entydigt forbundet med Roskilde. I dag er de på vej til at blive overhalet af de nævnte festivaler – og alle andre festivaler, hvor det kan være svært at finde to Frankfurtere med sovs og fritter.

De såkaldte nichefestivaler vokser. Tønder Festival er inde i en enormt spændende udvikling. På vej til at blive en af Europas førende americana/roots-festivaler. Copenhell bliver større for hvert år. Jeg hører flere og flere sige, at de har valgt Roskilde fra til fordel for støjorgiet på Refshaleøen.

Efter nogle år med Springsteen, Rolling Stones, McCartney og Neil Young faldt aldersgennemsnittet i år i Roskilde. Publikum vil statistisk se være til den elektroniske EDM. Den har sin egen scene på Tinderbox, og sit eget ’bælte’ hver aften i Skanderborg. Roskilde har bevidst valgt det fra med det resultat, at festerne foregår i teltlejrene. Ikke et ondt ord om det.

Men hvor meget rockfestival er der i det?

Roskilde Festival er på vej til at blive det nye Crazy Daisy for studenterhuer.

 

FESTIVALERNE

Roskilde Festival: 130.000 besøgende

Smukfest i Skanderborg 49.000

NorthSide 40.000

Tinderbox Festival: 35 – 36.000, ifølge festivalens egne oplysninger.

Jelling Festival, ml. 30 og 35.000

Copenhell 23.000

Heartland 15.000

Haven 11.000