L.O.C. imponerede på årets Smukfest. Det gjorde han klædt helt i sort på en scene, hvor kun en guitarist og en trommeslager ledsagede den populære rapper. Minimalistisk setup, med en setliste, der var spækket med det ene hit efter det andet - lige det publikum på Smukfest elsker.

Lad os indledende slå et par ting fast:

1. Publikummet på Smukfest er og har aldrig været af den slags, der har det godt med at blive udfordret og eksempelvis få spillet en stribe nye eller ukendte numre. Der skal hits til, som folk kan synge med på. Og sådan har det altid været.

2. Inden L.O.C. gik på scenen havde Rasmus Seebach skabt en folkefest med en ren hitparade foran Bøgescenerne, hvor titusindvis af begejstrede personer - høj som lav, ung som gammel - i nærmest alle henseender havde fået lige netop det, Smukfest-publikum beder om, numre de kender og kan synge med på.

Det var under de forudsætninger, L.O.C. gik på scenen ikke meget mere end en halv time efter Seebachs folkefest var færdigspillet onsdag aften.

Og var der en person i Bøgeskoven ved Skanderborg, som var bevidst om det, var det Liam O'Connor. De første tre numre i koncerten var 'Drik din hjerne ud', L.O.C.'s vers af den udvidede udgave af Jokerens 'Havnen' og 'Ingen diskussion'. De sidste tre 'Momentet', 'Noget dumt' og 'Frk. Escobar'.

Sagt på en anden måde, virkede det til, at L.O.C. godt vidste, at han ikke blot kunne spille en stribe af de mest dystre numre, som han gennem en årrække leverede nærmest på samlebånd. Når han en enkelt gang spillede noget af det mindre kendte og festlige, meddelte han det på forhånd og undskylde bagefter.

Helt tydeligt og fuldt bevidst påpegede L.O.C., at Rasmus Seebach lige havde været på scenen og 'spillet trusserne af publikum'. Så spillede rapperen et par mindre kendte numre og spurgte: 'fik jeg ødelagt den gode stemning, Skanderborg?', inden han vendte tilbage til hittet 'XxxCouture' og videre til det næste store hit.

Det viser tydeligt en musiker, som kender det publikum han spiller for – akkurat som han viste det på Grøn Koncert i juli, hvor setlisten var stort set magen til den på Smukfest, ligesom publikummet i virkeligheden heller ikke er så forskelligt.

På scenen var det den helt simple udgave, L.O.C. bød på. Klædt helt i sort og med kun en trommeslager og en guitarist ejede han fronten af Bøgescenen fuldstændig, og det er en fornøjelse at høre, hvordan han selvsikkert leverede sine linjer uden den mindste slinger i valsen.

Den helt simple opstilling fungerede fremragende ved at sætte tekster og L.O.C.’s sikre vokal i centrum – ikke engang den mangeårige følgesvend USO havde fundet vej til koncerten, men det klædte L.O.C. med den nøgenhed, en helt tom scene giver. Han har tidligere fyldt større scener ud, og havde på ingen måde problemer med at erobre Danmarks næststørste festivalscene.

Jeg har efterhånden hørt L.O.C. mange gange gennem årene, siden jeg i de tidlige 00’ere havde fornøjelsen på et pakket Kulturfabrikken i Nykøbing Falster. Og selvom jeg på mange måder elsker den mere festglade udgave fra tidligere år, så er jeg ekstremt fascineret af den über intensive, sjæludtømmende og hudærlige version af Aarhus V-rapperen, vi har set i den senere del af hans karriere.

Hvor Rasmus Seebach før L.O.C. appellerer til de bløde dele af en person, så er L.O.C. den dybt gemte vrede, som alle bærer rundt på og har lyst til at slippe løs, hvis man ikke lige kan finde den nærmeste fest eller flaske et eller andet med højt procenttal.

For langt den største del af onsdagens koncert var det festen, der var fundet frem – dæmonen så vi mindre til. Det passede godt til publikum og scenen - ikke specielt udfordrene eller farligt, men perfekt til publikum og den perfekte opfølgning på festen med Rasmus Seebach kort inden.

L.O.C., Bøgescenerne, Smukfest, onsdag 9. august 2017, 4 ud af 6 stjerner.