'Hva' for en skandaløs åbning! Wafande og Lucy Love sidste år - det var fest!', udbrød en ung kvinde på vej væk fra NorthSides blå scene. Det var umiddelbart efter koncerten med den svenske guitarist og sangskriver José González. Den første overhovedet på NorthSide 2015.

Sandt er det, at González melankolske spanske guitarmusik næppe ville fylde dansegulvet på sodavandsdiskoteket i Brabrand, lige her rundt om hjørnet. Men for mig var den i øvrigt lovlig korte koncert (50 minutter) en fin åbning på en solrig sommerfestival, der har skærpet sin alternative profil. Musikalsk alternativ, vel at mærke, for rent kommercielt er den argentisk-svenske musiker et stort navn, der optræder for fulde huse i Europa og Amerika.

Lige så meget González melodiske mol-folk bygger på elementer fra nær og fjern, især fjern, lige så unik er han. Som man har kunnet høre på melodier som 'Veneer', der blev et semi-hit via tv-serien 'The O.C.' Der er referencer til middelalderlig munkesang, ærkeamerikansk singer-songwriting og selvfølgelig den klassiske spanske guitarmusik.

Den akustiske Gaffa-tape beklædte spanske guitar er kernen i den sympatiske,  ydmyge sangerskrivers sange. I nogle år arbejdede han i diverse kollaborationer med andre, men i år kom så det første solo-album i flere år 'Vestiges & Claws'.

Med sig på scenen i dag havde han et fire mand stort band. Især percussionisten og de dybe bastracks var vigtige sådan en festivaleftermiddag. For det er det inciterende afro-cubanske groove, der løfter de dybe og til dels komplekse introverte sange fra sindets indre soundtrack til strandstemning. I hvert fald sådan en brandvarm fredag eftermiddag i skyggen af NorthSides blå scene. Musikernes smukke harmonier gav dertil musikken et melodisk finish.

Man kan - med henvisning til González sydamerikanske rødder - sige, at hans musik  lige så meget er La Copacabana i Brasilien som gråtunge vinterskyer over Andesbjergene i Josés forældres hjemland, Argentina.

Der var momenter i koncerten, hvor jeg for alvor blev fanget ind i det det meditative groove, og lod musikken styre hovedet. I numre som 'Heartbeats', 'This is How We Walk on the Moon', 'Let it Carry You'. Ren zen-timentalitet med solen (næsten) stående i zenit.

José González med band, Blue Stage, NorthSide Festival 2015, fredag eftermiddag.