Kellermensch, Orange, torsdag,  tre ud af seks stjerner.

På trods af, at Kellermensch i bredde kredse er tæt på at være fuldstændig ukendte, så havde Esbjerg-bandet alligevel fået den enorme tjans, at åbne Orange scene på dette års Roskilde Festival.

Fra starten var det nok en smule op ad bakke for de seks gutter i gruppen. For når man kun sådan rigtig har udgivet et album, som heller ikke har fået de store mængder air-tid på de landsdækkende radiokanaler, så er det rigtig svært at vinde publikums gunst på den korte tid, der er til rådighed i en Roskilde Festival-koncert.

Men det var nu ikke fordi Kellermensch ikke forsøgte. For de seks Esbjerg-drenge gav den en ordentlig omgang energi helt fra koncertens begyndelse. Desværre for dem var de folk, der var mødt frem umiddelbart mere klar på at sludre, lave fis og drikke øl i solskinnet ved Orange scene end give den gas til en koncert.

Intens åbning

Bandet entrerede scenen efter den obligatoriske velkomst fra Orange scenes værter. Og det var til lyden af Neil Young-coveret 'Don't let it bring you down'. Det var en intens åbning, hvor specielt forsanger Sebastian Wolff havde fået det helt rigtige ben ud af sengen og taget det med på scenen.

For han var over det hele i sit helt sorte jakkesæt, der desværre faldt så meget ind i den ligeledes sorte baggrund på scenen, at det var svært at se noget.

Så selvom man stod tæt på, måtte man oftest se på storskærmen, for at følge med på scenen. Og ind imellem var det en helt god idé. For der skete en del fra specielt Sebastian Wolff.

Smadrede guitarer

Under de første numre var forsangeren på knæ, næsten liggende, hoppende og på vej ud til publikum flere gange. Og under resten af koncerten, der varede godt en time fik han smadret noget der minder om tre guitarer og et mikrofonstativ, der på godt dansk blev kylet ad h til.

Det var noget publikum kunne lide, også nede på de bageste rækker. Og her høstede gruppen flotte klapsalver. Desværre for dem større end ved flere numres afslutning. Og det var måske det største problem med koncerten på Orange scene, for Kellermensch gjorde en udmærket figur på scenen.

Det var bare langt fra alle blandt publikum, som lagde mærke til det. For enten kunne de ikke se, hvad der foregik på scenen, eller også var de i gang med at hygge sig på en sommerdag i parken, med Kellermensch som mere eller mindre behagelig baggrundsstøj.

Passede ikke til Orange

Og her kommer det obligatoriske, selvfølgelige og årlige spørgsmål, om hvem, der skal åbne Orange scene på Roskilde Festival, så ind. For var det i virkeligheden en bjørnetjeneste Roskilde Festival gjorde ved at sende Kellermensch på festivalen største scene?

Det spørgsmål vil jeg gerne svare på. Ja.

For selvom Kellermensch leverede en fin koncert, der, hvor jeg stod, så ud til at være flot og intens, så er det rigtig svært at svinge sig op på de helt høje karakter-tangenter, når publikum ikke rigtig gad at møde frem for at se og høre med. Og når dem som var mødt frem, hellere ville hygge sig i solen med en øl, end rocke med på en fin koncert, fra det ukendte, men alligevel hypede Kellermensch.

En ting som dog talte opad, var lyden på Orange scene, som torsdag var rigtig lækker og lod specielt vokalen og trommerne fremragende igennem. Og her kom Kellermensch rock-lyd rigtig til sin ret. For Roskilde Festival har ret i, at bandet passer til festivalen. Der var bare flere fra publikum, der skulle vide det, før Orange scene kalder.