Den store open air scene på Tønder har modtaget en del kritik – og ofte berettiget – den er svær for festivalen at fylde ud både i forhold til publikum og i forhold til lyd på en folkfestival. Lucinda Williams gjorde et godt job torsdag aften, men på tidligere festivaller har der været grumme eksempler.

Det er dog alligevel sjældent, at man møder en bekymring som ved åbningen af Shovels and Ropes' koncert, hvor den store plads var mere end tom – til gengæld har man også sjældent set et band gå mere fandenivoldsk til værks på samme scene.

Shovels and Rope udgøres af ægteparret Carrien Ann Hearst og Michael Trent, og siden gennembrudspladen ”O’ Be Joyful” fra 2012 har de gået deres sejrsgang på den amerikanske countryscene.

Fredag aften var turen så endelig kommet til Danmark og Tønder Festival, hvor man som sagt havde fået den vanskelige opgave at løfte den store hovedscene. Trent ser da også nærmest rystet ud, da bandet går på scenen, men bandet vælger dog at køre på med fuld kraft og langsomt bliver pladsen fyldt op af et taknemmeligt publikum, som vel alle bør være ny-vundne fans ved koncertens afslutning.

Musikalsk er ægtepar-duoen interessante, fordi de formår at skabe en helt utrolig stor lyd bare to mennesker. De udgør vel en art countrymusikkens White Stripes i mangel af bedre beskrivelse, og referencerne trækker på gammel sydstatsblues og helt basal rock n’ roll – måske bedst bekræftet af aftenenes afslutningsnummer, et cover af Chuck Berry.

Derudover er det værd at nævne en helt magisk kemi mellem ægtefællerne, som flittigt bytter instrumenter imens de flot supplerer hinandens vokaler – musikaliteten er imponerende, når der f.eks. både skal synges for og slås taktfast på trommer.

Da showet først løsner op ser bandet sig aldrig tilbage, og pladsen må holde fast i både remmer og tøjler for at fange den hidsige sydstatscountry der bliver langet ud over scenen. Blandt højdepunkterne kan fremhæves The Band-oden ”The Last Hawk”, ”Johnny Come Outside” og signaturnummeret ”Birmingham”.

Shovels and Rope formår simpelthen at tage den problematiske Open Air-scene ved kraven og rykke scenen rundt – en af de bedste koncerter, den meget udskældte scene har lagt gulv til, og på mange måder lidt af et scoop for festivalen. Gid de har skrevet bandet i den lille sorte bog over folk, der bør inviteres tilbage.

Shovels and Rope, Tønder Festival, Open Air, fredag aften