Selvom danske Attrap er gået hver til sit, udsendes deres fine, men dog også rodede og ufokuserede debutalbum nu.

Nede i den danske musikscenes undergrund rumsterer eksperimenterende navne som eksempelvis Efterklang og Slaraffenland, og man ville have kunnet føje kvartetten Attrap til, hvis de fire medlemmer da ikke allerede var smuttet hvert til sit inden udgivelsen af denne debut, ’Happitalism’.

I et eventyrligt lydlandskab – der består af akustiske instrumenter tilsat raslende slagtøj i stedet for trommer – bevæger Attrap sig rundt i den amerikanske freak folk’s univers med et skandinavisk strejf a la islandske Múm.

Den intense ”elsk den eller had den”-vokal lander tilmed et sted mellem Andrew Bird og Spencer Krug fra Wolf Parades spjættende diktion, og på dén led er (var) Attrap en ganske unik tilføjelse til den danske scene.

Scroll ned for at læse videre…

Tabt i galskaben
Eksperimenterne til trods, lader man sig imidlertid aldrig rigtig blæse omkuld eller rive med, fordi budskabet alt for ofte går tabt i galskaben. Og det er en skam, for der er en god håndfuld fine idéer på ’Happitalism’.

Bedst er Attrap paradoksalt nok, når de fokuserer på den simple melodi og glemmer legelysten for en stund, som i ’Golddigger’ og ’The Good Times’.

’Warsong’ og den støjende ’Fat Boy’ er gode eksempler på sange, hvor det lykkes at stykke den gode melodi og eksperimenterne sammen til en helhed, hvilket det ellers kniber med i Radiohead-trivialiteter som ’Poltergeist’ og ’Blowaway’.

Manglen på fokus til trods, er ’Happitalism’ dog et værdigt goddag og farvel fra det opløste band.