Englændernes elektroniske eksperimenter lykkes ikke på deres tredje studiealbum.

Det virker som om, at Birmingham-kvartettens nye musikalske drejning er en modreaktion på nutidens tilstande i musikbranchen. For at være noget, skal man helst skille sig ud.

Og i stedet for at brygge videre på den nærmest succesgaranterende opskrift med at lave dyster post-punk i Joy Division-stil, har Editors valgt at tilføje et elektronisk element til deres storladne, sortladne rock – og dermed gå imod strømmen. Troede de.

For der er efterhånden gået inflation i rockbands, der går elektronisk. Tom Smiths dybe baryton-vokal er stadig rørende skarp i sit udtryk; det samme er rytmesamspillet mellem bassist Russel Leetch og trommeslager Ed Lay. Det giver stadig plusser i bogen. Kun få bands evner at pumpe af sted på den måde uden at miste pusten.

Derimod er Chris Urbanowicz’ charmerende guitarstykker erstattet af uendelige synth-lag, som ville få selv Jean-Michel Jarre til at rynke på næsen.

Elektroniske udskejelser

Netop den franske electro-kunstner lader til at være én af inspirationerne til "In This Light And On This Evening". Generelt må midtfirsernes elektroniske udskejelser nævnes som referenceramme. Hvor Editors før så op til førnævnte Joy Division, har bandet bevæget sig et halvt årti frem: New Order og Depeche Mode anno 1987 er tilsyneladende dér, Editors er nået til. Ikke længere.

Førstesinglen "Papillon" er medrivende, men ikke mere end det. "You Don’t Know Love" er det mest klassiske Editors-nummer krydret med de nye elementer. "The Big Exit" er et forfærdeligt synth-helvede, som udvikler sig til et monumentalt, Muse-inspireret miskmask i noget, der mest af alt lyder som en falsk tone.

Den sørgmodige "The Boxer" er et af pladens bedste øjeblikke, og den opsummerer flere af de temaer, Tom Smith fokuserer på i sine tekster: gudløshed, ulykkelig kærlighed og mistillid til klodens magthavere.

Spild af talent

Nogen vil måske kalde det et modigt træk, men Editors tilføjer hverken noget nyt til electro-genren eller nye imponerende sange til deres bagkatalog.

I stedet for at kigge bagud, burde Editors hellere se fremad – talentet har været der fra starten, så hvorfor ikke dyrke det?

"In This Light And On This Evening" er et elektronisk eksperiment, der desværre ikke formår at leve op til forventningerne.