Lad os starte med at få facts på plads: Drake har aldrig været større. Publikumsskrigene i Royal Arena bevidnede det øredøvende, og r’n’b-stjernens ambitionsniveau lod hverken setliste-mæssigt eller visuelt noget tilbage at ønske.

Siden han debuterede i 2010, har den nu 30-årige canadier stilsikkert erobret popverden med en konstant mere selvsikker fornemmelse for at blande bad-boy-muskelmasse og drengerøvsattitude med dybt personlige dance moves, en genert undertone og den altid karakteristiske r’n’b-stemme, der lyder blød som pisket fløde.

Denne gang bragte Drizzy sin roste Boy Meets World Tour til Royal Arena, og den bød på en velopbygget hitkavalkade med blandt andre ’Too Good’, ’One Dance’, ’Energy’, ’Fake Love’ og ’Hold On, We’re Going Home’.

Intergalaktisk kunstinstallation

Men tourens scenografi var straight up aftenens ”True Star”. Som en intergalaktisk, multisanselig kunstinstallation, der snildt kunne høre hjemme på MoMa eller Louisiana.

Lysende heliumsballoner svævende i meditative, bølgende mønstre, blødt blinkende som små planeter fra Royals loft (nok allersmukkest under megahittet ’Hotline Bling’), lysende neonplateauer, sort-hvide marmorflader akkompagneret af minimalistiske, hvide spotlys, flammer og nytårsværdige fyrværkerieksplosioner.

Og bedst som man troede, det ikke kunne blive vildere, dannede en gigantisk, futuristisk og brændende sol, som arenaens zenit, omdrejningspunkt for sidste del af koncerten.

Det lyder umiddelbart som alt, alt for meget, men tværtimod var det doseret til perfektion. Det er det bedste forsøg på at skabe en musikvideoæstetik i en live-sammenhæng, jeg til dato har oplevet. Beyoncé, håber du tager noter!

Talte energien i sænk

Desværre virkede flødedrengen Drake selv så overvældet over publikums respons, at han brugte, hvad der føltes som den halve koncert, med at slynge kærlighedserklæringer ud til Royal. Flowet af sange blev konstant punkteret af den veloplagte canadiers begejstringsudgydelser.

Fedt med en nærværende popstjerne, som oprigtigt sætter pris på sit publikum (her håber jeg også at visse andre popstjerner tager noter!). Men fordi Drake gentog det samme igen og igen og igen, gik koncerten flere gange i tomgang. Sindssygt frustrerende.

Boy Meets World Tour var en magtdemonstration og Drake viste sit værd som netop en slags mandlig pendant til Beyoncé – han skal bare lige lære at styre talestrømmen til næste gang.

Drake, Royal Arena, 4 ud af 6 stjerner.