Green Days ikoniske konceptalbum som rockteater i topklasse. En fantastisk forestilling og det fedeste show i byen. Hold da helt kæft for at show, teatret med det pudsige navne Heltemus Productions, præsenterer i Den Grå Hal på Christiania i en overvældende opsætning af perlende talent.

Det amerikanske punk-pop band Green Day skabte i 2004 konceptalbummet ”American Idiot” om rodløs ungdom i 00’ernes USA. Albummet består af en stribe af hårdtrockende og alligevel smukt melodiøse sange, der samlet set fortæller historien om tre desillusionerede venner fra en nedslidt forstad i et USA umiddelbart efter 9/11.

Albummet manifesterede Green Days position som et af 00’ernes vigtigste rockbands og blev et verdenssucces.  Teatermanden Michael Mayer så den dramatiske dimension i værket og skabte sammen Green Days frontfigur Billie Joe Armstrong en rockmusical, der endte med at gå et helt år for fulde huse på Broadway.

Det er den musical, eller rockopera om man vil, der fredag fik Danmarkspremiere i Den Grå Hal på Christiania og simpelthen sparker så meget røv, at 'American Idiot' har alle muligheder for at blive årets teateroplevelse i København, og det selvom sæsonen jo knapt nok er kommet i gang!

Et fuldkommen fantastisk talentfuldt hold af unge rocksangere og skuespillere, bakket op af et ligeså fremragende orkester, synger og spiller så det er en fryd.

I forgrunden står den svenske rocksanger Bruno Mitsogiannis i rollen som Johnny, forstadens ukronede Jesus, der røvkeder sig, og sammen med vennerne Will og Tunny beslutter at tage ind til storbyen for at opleve byens energiske puls. Will når kun til døren, så fortæller hans kæreste ham, at hun er gravid med deres barn, og han bliver hængende i forstandens trøstesløse betonsump.

Han spilles til perfektion af Christoffer Brodersen, som man senest så som Galileo i Queen-makværket 'We Will Rock You'. Den tredje ven, Tunny, sunget og spillet af norske Snorre Tøndel, kommer med ind til storbyen, men sumper på sofaen foran tv’et, hvor en reklame for den amerikanske hær får ham til at se lyset og melde sig til militærtjeneste i Irak, hvor han selvfølgelig skydes i smadder og vender hjem som krøbling.

Det er Snorres professionelle debut og et regulært gennembrud.

Johnny, derimod, møder storbyens fristelser med åbent sind, men også dens bagside. Hans alter ego og mørke side, St. Jimmy, får ham på sprøjten og i narkoens tåger forelsker hans sig i stanglækre Whatshername. Bruno Misogiannis præstation er både og vokalt og karakterskabende i særklasse. Milde himmel, sikken et talent!

De tre venner gennemlever således tre vidt forskellige stadier af en ungdomsliv i Bush’ USA, og musicalen er en ætsende samfundskritik af det moderne USA. Den er lige så vedkommende i dag som for den halve snes år siden, den blev skabt. I dag er det bare Trumps USA og ikke Bush’s. Man er gået fra slemt til værre.

I den Grå Hal har den mesterlige scenograf Benjamin La Cour skabt endnu en scenografi i verdensklasse. Tre enorme beton klodser kører op og ned, rullende transportbånd og lysblinkende trapper tager os fra sted til sted; fra Wills trøstesløse forstadsliv, der ender med et smerteligt brud med den kønne kæreste, over Irak-krigens rædsler på feltlazarettet, hvor Tunny møder og forelsker sig i sygeplejersken The Extraordinary Girl, til storbyens drug-inficerede buler, hvor Johnny fixer heroin og knalder Whatshername, orkestreret af St. Jimmy som djævlen selv på venstre skulder.

Samtlige roller forløses til noget nær fuldkommenhed. Bruno Mitsogiannis er eminent god, Christoffer Brodersen og Snorre Tøndel fremragende. Rikke Hvidbjergs Whatshername skifter fra kold tøs til en rørende forelsket pige, der må slutte forholdet til Johnny for at komme ud af misbruget, Frederikke Vedels forstadspige Heather, der dropper sofafjoget Willl til fordel for en vaskeægte rockstjerne og finske Ksenia Timoshenkos æggende The Extraordinary girl er alle perfekte.

Det samme gælder Anders Gjesings dæmoniske narko dealer St. Jimmys, og hver og en i ensemblet af yderligere otte fantastisk syngende sangere.

Orkestret giver den fuld tråd som sjældent oplevet til en teaterforestilling, og så meget mere imponerende er det, at kapelmesteren Mikkel Gomard også stod i spidsen for orkestret ved Heltemus Productions klassiske Sondheim-musical 'Into the Woods' tidligere på året. Her kan man virkelig tale om et alsidigt talent.

'American Idiot' er et fremragende værk, både Green Days originale album, og musical/rockoperaen, og i Tim Zimmermanns fremragende instruktion og pakket ind i Benjamin La Cours scenografi bliver forestillingen intet mindre end et mesterværk.

De spiller til 22. oktober og det bliver forhåbentligt for buldrende udsolgte huse, for det fortjener forestillingen virkelig.

 

'American Idiot'. Rockmusical af Green Day, med sangtekster af Bille Joe Armstrong og manuskript af Billie Joe Armstrong og Michael Mayer. Forestillingen spilles på engelsk.

Instruktion: Tim Zimmermann. Scenografi: Benjamin La Cour. Kapelmester: Mikkel Gomard. Medvirkende: Bruno Mitsogiannis, Christoffer Brodersen, Snorre Tøndel, Anders Gjesing, Rikke Hvidbjerg, Frederikke Vedel, Ksenia Timoshenko, Jacob Prüser, Eric Hallengreen, Mikkel Hóe, Nikoline Breienholt, Christina Skodborg, Emmie Asplund, Daniel Trelborg Hansen og René Wormark.

Spiller i Den Grå Hal på Christiania til 22. oktober.

Anmeldt 15. september (premiere)