Vil du lytte til artiklen?
Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.
Allerede abonnement?
Vil du lytte til artiklen?
Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.
Hov, giv os lov at afspille artiklen. Den er klar, når du har klikket 'Tillad alle'
På det seneste har Ryan Adams’ kurs virket noget slingrende. Med hans 1 : 1 coverversion af Taylor Swifts ’1999’-album som det mest besynderlige. Men i det store hele er det nye ’Prisoner’, Adams, når han er bedst. Det er produceret (og lyder) som Springsteen lød i perioden omkring ’Human Touch’ – luftigt, impressionistisk, stemningsfyldt.
Vi er på en indre køretur langs med telegrafpælene på længslernes lange landeveje som f.eks. på den stemingsfyldte ’To Be Without You’. Men hørt over tolv numre, er Adams’ stilsikre greb om country/roots/rock-americana som en følelse langt mere imponerende end den melodiske tæft.
Numre som ’Breakdown’ og ’Tightrope’ er lidt for lempelige, så delikat de ellers præsenterer sig selv – godt hjulpet af medproducer Don Was, må man tro. Så er der mere skub i flyderen på titelnummeret 'Prisoner' f.eks. Apropos dén titel har Adams måske været en fange af sin egen succes i periode.
Han virker meget målrettet på sit nye album. Heldigvis. Verden har brug for fortællere af Ryan Adams karat.
Ryan Adams: 'Prisoner', nyt album, Universal 17.02.