Står valget mellem Tivolis eller Bakkens sommerrevy, bør du sætte pengene på førstnævnte, der er marginalt sjovere, virker mere frisk og har en rablende Peter Frödin i topform.

1-0 til Tivoli.

For cirka en uge siden var jeg en tur på Bakken og overvære Cirkusrevyen, der desværre var en halvkedelig omgang, hvor man klappede af pligt og kun grinede for alvor et par gange, og hvor især kun debutanten Amalie Dollerup skinnede igennem som revy-klassikerens nye, friske pust.

Nu har jeg været på besøg hos konkurrenten Tivoli, og her vinder deres bud på en sommerrevy ‘Mor og far sidder i Grøften’ marginalt med et sjovere setup, bedre musik og en absurd komik, der flere gange mindede om dengang Det brune punktum hærgede.

Da Pjerrot fik finger
I år fylder Københavns gamle forlystelseshave 175, og det er derfor Tivolis historie, der danner ramme om Peter Frödin, Anders W. Berthelsen, Kirsten Lehfeldt og Mia Lyhnes små sketches, der varierer i kvalitet, men hele vejen igennem giver et konstant smil på læben.

Peter Frödin er klart sjovest med sin vanvittige mimik, musikalitet og respektløse tilgang til revy-genren. Han synger blandt andet en sang om, da Pjerrot fik finger. Det er plat, men også halv genialt at få publikum til at stemme i på omkvædet, mens han lummert stritter med fingrene.

Første havldel er bedst, hvor de leger med meta-lagene, og Mia Lyhne blandt andet træder ud af sin rolle, fordi hun synes, at det er for dumt med en kannibal-sketch og højt råber: ‘Alle der griner er racister’.

Finalen før pausen, hvor alle fire skuespillere parodierer et melodi grand prix-nummer fra 80’erne, fik mig oprigtigt til at grine højt, da Anders W. Berthelsens figur pludselig mister synet og derfor ikke aner, hvor publikum er, mens, han får scenetæppet i hovedet. Dumt men perfekt timet. Alt komisk håb er heldigvis ikke ude for Anders W. Berthelsen efter ‘Klassefesten-filmene.

Olfert til Kirsten Lehfeldt
I anden halvdel er der lidt for langt imellem de rigtig sjove indslag, og selvom for eksempel en spillemaskine-sketch er flot sat op, bliver det hurtigt lidt kedeligt og langtrukkent. Peter Frödin har blandt andet også et indslag som en sort-talende fyrværkeri-mester, der også burde være skrevet om - eller måske pillet ud.

Hvor Cirkusrevyen på Bakken kører meget på parodier og forsøg på at drille politikerne er Tivolis ‘Mor og far sidder i Grøftens’ udgangspunkt mere absurd-komik tilsat triste skæbner, og det er derfor svært at sammenligne fuldstændigt.

Er man traditionsbunden og bare gerne vil klappe i takt til James Prices hyggelige cirkus-musik, bør man tage på Bakken, men er man fan af især Peter Frödin og altid har drømt om at se Kirsten Lehfeldt få en ‘olfert’, så vil jeg lægge pengene i Tivoli. Du dør ikke af grin, men bør heller ikke føle, du har spildt en god aften.