I denne uges udgave af BTMX-podcasten ’Vi elsker clickbait’, spørger vi albumaktuelle Rasmus Seebach, hvad han synes om fænomenet ’clickbait’, som han selv oplever at være udsat for engang imellem.

Rasmus Seebach kan ligesom de fleste mennesker nogle gange godt blive lidt træt af clickbait-overskrifter.

Som Danmarks mest populære sange bliver han ofte omtalt i medierne – og så er det ikke altid, at overskriften passer til indholdet af artiklen, fortæller han i ugens nye afsnit af BTMX-podcasten ’Vi elsker clickbait’.

»Som artist med et budskab kan det være frustrerende, at det er det, (clickbait, red.) det handler om. Tit synes jeg, overskriften har for lidt at gøre med, hvad der reelt står i artiklen. Det har jeg da været ude for et par gange, hvor jeg synes, det kan være lidt urimeligt.«

For at give et eksempel nævner han overskrifter, der i første omgang kan lyde som om, at to musikere er oppe at slås, men som i virkeligheden bare handler om deres placeringer på hitlisterne.

»Så skriver man: ’Den ene smadrer den anden’. Det kan godt give nogle lidt forkerte billeder.«

Rasmus Seebach erkender, at det handler om for medierne at få så mange læsere ind på deres artikler som muligt af hensyn til annoncekronerne, og han kan godt også lide en frisk overskrift.  Han tror bare, at man skal være varsom med ikke at snyde sine læsere alt for meget.

»Man risikerer at udvande sig selv, hvis man igen og igen giver folk en oplevelse af, at det ikke er seriøst, og man blot føler sig snydt som læser. Det er jo bare åndssvagt.«

I dagens udgave af BT kan du læse et stort interview med Rasmus Seebach, der er aktuel med sit femte album ’Før vi mødte dig’. Og du kan høre denne uges udgave af 'Vi elsker clickbait' i iTunes eller herunder: