Musikbranchen satser mere og mere på singleudgivelser på diverse onlinetjenester. BT anmelder en stak af de nyeste.

***

Michael Falch
’Højt oppe’

Falch har heldigvis aldrig mistet sit håndelag. Som en anden Brad Pitt i filmen om Benjamin Button bliver han nærmest yngre og yngre. ’Højt oppe’ er en god melodi, men desværre klemmes det melodiske i teknologi og en noget tilfældig produktion, der modarbejder sig selv. En linje som ’du svæver som en guitarsolo’ i en sang uden påviseligt anstrøg af guitar – det er ærgerligt.

Jae

**

Sebastian
’Dans mig ud en stjernenat’

Der er ikke meget tilbage af Sebastians stemme. Den store danske trubadur har jo gjort sig en del i teatermusik. Og produktionen af ’Dans mig ud en stjernenat’ er mere teatralsk, for ikke at sige kaotisk, end godt er. Det samme gælder teksten, der både vil være satire og sebastiansk fabulerende på en gang. Det er synd for det klassiske Sebastian syng-med omkvæd med ’Make Me Smile (Come Up and See Me)’-kor. Især da fordi Spotify insisterer på at spille gudesmukke ’Stille før storm’ umiddelbart efter til sammenligning.’

Jae

****

LIGA
’Du er ikke alene’

Ironien er til at tage og føle på. LIGAs coverversion af Sebastians ’Du er ikke alene’ har al den livsnerve, rytmiske dynamik og struktur, der mangler i mesterens egen nye single. ’Du er ikke alene’ lyder destineret til at blive et hit.

Jae

****

Basim feat. Gilli
'Comme Ci, Comme Ca'

Powerparret Basim og Gilli lader vocal-effektmaskinen holde sin egen fest i en latininspireret sang, hvor Basim 'Iglesias' trykker den af med sanglige ’forsiringer’ og dialekt på moderne ghettodansk. Sangen vibrerer af danse-, livs- og andre former for lyst.

Jae

****

Taylor Swift
’Look What You Made Me Do’

2017’s suverænt mest ventede single er både perfekt og vanvittig irriterende. Efter tre års pause er Taylor Swift tilbage med ny musik, og hun er rasende. Som en lille, spiddende Arya Stark fra ’Game of Thrones’ har hun en liste af navne (Katy Perry, Kanye West?) der skal dø, og selvom man ved, at popmusik er fuld af teater, fungerer introduktionen til den nye isdronning troværdigt. ’LWYMMD’ lyder først som årets hit med en kølig spoken word-intro frem mod et stort omkvæd. Men i stedet for at eksplodere i fællessang, knækker sangen over i en forfærdelig omgang robot-pop.

Krdn

**

Gulddreng
’Lyvesangen’

Bruno Mars ville både gribe en granat og hoppe ud foran et tog for en pige. Gulddreng har lavet den danske version af ’Grenade’, hvor han nøjes med at ville grave en sø. Gulddreng er bedst, når han er i drillehumør, her har han skrevet lidt kedeligt om at være forelsket. Det er ved at være lang tid siden, at Spotify-fænomenet for alvor har hittet, og selvom ’Lyvesangen’, ligesom hans forrige singler lyder som en million, bliver det ikke med denne kærligheds-serenade, at han vender tilbage på førstepladsen.

Krdn

**

Noah Cyrus

’Almost Famous’

Miley Cyrus’ knap så kendte, men stadig ret populære lillesøster dukkede sidste år op ud af det blå med den stilfulde popballade ’Make Me Cry’ med den elegante dryp-lyd. Hun holdt fast i sit gennembrud med opfølgeren ’Stay Together’, men nu ser det ud til, at hitmaskinen er gået i stykker. ’Almost Famous’ er en kedelig, langsom akustisk sag, hvor der går så meget stilstand i den, at man ville ønske, at storesøster Miley ville ruske lidt i hende.

Krdn

****

Jesper Binzer
’Dying Is Easy (Rock’N’Roll Is Hard)’

Mens resten af D-A-D tager en pause fra studiet, buldrer Jesper Binzer videre alene, og hvis fans frygtede, at han ville udnytte chancen til at lufte sin passion for avantgarde-jazz, så frygt ej. Solo-Binzer lyder som D-A-D, når det er bedst. Det er 120 kilometer i timen rock og rul stadig med sans for den gode melodi. Det er håbløst umoderne, men hvis du vil høre, hvordan man kæmper for sin ret til stadig at fyre den af, så skynd dig at trykke play.

Krdn

***

LennyGM feat. Medina

’Si Tú Fueres Mía’

Efter opløsningen af Outlandish debuterer Lenny Martinez nu solo på spansk, hvor han får hjælp af Medina. De hopper med på Justin Biebers ’Despacito’-bølge med et vuggende reggaeton-beat, der minder meget om det, som Daddy Yankee hittede med i 00erne. Det er catchy og sjovt at høre især Medina slå over i spansk, men nummeret skiller sig ikke nok ud fra mængden til at blive det sensommerhit, de formentlig havde satset på.

Krdn

***

Justin Bieber
’Friends’

Det er sjovt, som den tidligere så udskældte teenager nu er blevet kongen af pop. Siden han for et par år siden fandt sammen med producerne Skrillex og Diplo, forsøger alle, der går efter toppen af hitlisterne, at lyde som Bieber og hans fængende elektro-pop, og nu skal de så til at kopiere hans nye ’Friends’. Det er kølig elektronisk 1980er-pop tilsat Biebers sædvanlige forvrængede ’delfin’-omkvæd – lyder lidt som en popstjerne, der tager den lidt for meget på rutinen.

Krdn

**

Miley Cyrus
’Younger Now’

Med den forrige single ’Malibu’ afslørede twerking-rebellen Miley Cyrus en ny ’voksen’ side. Med ’Younger Now’ skærer hun det helt ud i pap for omverdenen, at hun har lagt sine vilde teenageår bag sig og omfavner sit country-ophav med en højtflyvende omgang retro-pop om at have fundet sig selv. ’Malibu’ voksede sig stille og roligt til at blive et sommerhit med sin længselsfulde og smukke melodi-linje. ’Younger Now’ er lige modsat alt for larmende og rodet og ryger hurtigt i glemmebogen.

Krdn

****

Martin Jensen
’Wait’

Den danske producer har ramt en guldåre og er lige nu danmarksmester i at ramme den storladne, klaverbærende tropical-house, som begår sig på natklubber og Spotify-hitlister i hele verden. Uden hverken at genopfinde genren eller skille sig ud fra mængden lyder det som succes, og ’Wait’ skal nok fortsætte Martin Jensens optur.

Krdn