De var kæmpe stjerner i 90’erne, så blev de glemt, men de seneste år har de reddet på en bølge af nostalgi-koncerter. Nu er Østkyst Hustlers for første gang siden 1998 klar med ny musik i den originale tremandsopstilling.

De havde svoret, at det var slut med at lave ny musik.

Efter at have været med til at gøre dansk rap populær i 90’erne med 'Verdens længste rap' og landeplagen 'Han får for lidt', ramlede Østkyst Hustlers omkring årtusindeskiftet ind i en kreativ krise.

Musikbranchen var samtidig i chok over internettets nye gratis fildelingsmuligheder, så til sidst gav de op og overlod nye musiknavne om at indtage toppen af hitlisterne.

»Vi var jo massive. Vi var nærmest det største musiknavn i Danmark og fik flest priser til DMA (Danish Music Awards, red.). Da alle i pladebranchen gik i panik og forsvandt over i andre brancher, røg vi ind i en periode, hvor vi syntes, det ville være for ydmygende at skulle gå op på et pladeselskab og afspille et demobånd for en ung knægt, i håb om at han ville sælge det for os. Så meldte vi os bare ud af branchen og nøjedes med at spille koncerter. Vi havde jo stadig vores bagkatalog,« fortæller Nikolaj Peyk, da BT møder ham og resten af trioen fredag eftermiddag i deres lydstudie i Københavns Nordvestkvarter.

Grunden til at vi er samlet er, at Østkyst Hustlers i dag næsten tyve år senere har fået glæden ved at lave musik tilbage og nu er aktuel med singlerne 'Hey tøsepige' og 'Undskyld skat', der er deres take på en historie om en mand i panikalderen.

De er selv nået halvvejs i livet, men de ligner sig selv, som de sidder rundt om et bord og nyder livserfaringens overskud.

»Vi har været meget skeptiske, når fans har efterspurgt ny musik, for vi har tænkt, at de bare vil have en 'Verdens længste rap 2'. De vil bare gerne genopleve 90’erne. Men de senere år har vi spillet flere og flere koncerter, og der er pludselig små børn tilstede, som jo ikke var født dengang. Vi har også fået et nyt pladeselskab med voksne mennesker, der forstår os, så til sidst fik vi en naturlig lyst til at lave noget nyt igen,« forklarer Nikolaj Peyk og bliver suppleret af Bossy Bo:

»Der er gået så lang tid nu, at der ingen forventninger er til os. Vi er blevet underdogs, og det er et ret godt sted at være.«

I 2003 udsendte Bossy Bo og Jazzy H albummet 'Get a Life' uden Nikolaj Peyk. Det var netop i den periode, at det var allersværest at være en 'Hustler'.

»Det var der, hvor jeg var allermest træt af pladebranchen, og deres albumsalg viste jo også desværre, at der ikke var gang i den længere,« fortæller Nikolaj Peyk.

»Vi fik også en ny A&R på pladeselskabet, som startede med at sige, at 'det der dansk rap, det sagde ham ikke så meget'. Så droppede vi det samarbejde,« griner Bossy Bo.

Mens de fortsatte med at spille koncerter, brugte de i de mellemliggende år resten af deres arbejdstid på andre projekter. Jazzy H arbejdede som kørelærer, Nikolaj Peyk arbejdede med film og tv-serier, og Bossy Bo begyndte at lave lyd for andre – for eksempel deres mangeårige ven Anders Matthesen.

»Vi har jo aldrig været i opløsning, vi lavede bare ikke ny musik. Vi har følt os rigtig meget ensomme i musikbranchen. Vi har altid stået lidt ved siden af og set skeptisk på de andre og ikke haft lyst til at ’hænge ud’ med andre berømte,« fortæller Nikolaj Peyk og tilføjer, at det er rart ikke længere at skulle tackle konfrontationer med kollegaer.

»I gamle dage var der hele tiden beefs (Jokeren og Clemens søgte ofte konfrontationen i medierne), som man skulle forholde sig til. Det var så kedeligt. Det er fedt at være nået dertil i karrieren, hvor man ikke er uvenner med nogen.«

Bossy Bo kommer i tanke om deres turné med Magtens Korridorer på sommerens Grøn Koncert.

»Det var så fedt at møde de her unge kollegaer, som ville have selfies og fortalte, hvordan de havde hørt vores musik, da de var børn. De er jo selv store stjerner i dag. Det var sgu meget sjovt.«

Østkyst Hustlers satser på at udsende det nye album i begyndelsen af 2018.