Future Animals alias Don Stefano og Morten Ristorp hjalp Lukas Graham til tops. Nu udgiver de på anbefaling fra en af verdens mægtigste musikmænd musik i eget navn, og med ’7 Years’ på cv’et er de brandvarme i Hollywood.

Lukas Grahams næste verdenshit har førsteprioritet, men når Lukas Forchhammer i næste uge flyver tilbage til Danmark, har de tid til at arbejde videre på deres eget nye hjertebarn.

Gulddrengene Stefan ’Don Stefano’ Forrest og Morten Ristorp har siden gennembruddet i 2011 med singlerne ’Ordinary Things’ og ’Drunk In The Morning’ arbejdet i kulissen som producere og sangskrivere for Danmarks største internationale popstjerne, men efter et møde med en af verdens mægtigste musikmænd har de fundet mod til selv at stå frem i rampelyset som duoen Future Animals.

Førstesinglen, ’Ask For It’, debuterede i begyndelsen af oktober herhjemme som P3’s Uundgåelige, og forleden kunne de fejre den første million afspilninger på Spotify og en placering på den globale viral-liste over klodens mest delte numre.

»Det tog lidt røven på mig, hvor meget der er på spil. Hvis for eksempel ’7 Years’ var blevet noget lort, kunne vi bare lade som ingenting. Nu går det jo heldigvis godt med Lukas, men når man udgiver musik i eget navn, går man pludselig op i på en helt anden måde, hvad folk skriver om det,« lyder det fra Morten Ristorp på en telefonlinje fra Los Angeles.

BT har de to hitmagere i telefonen. De har fået kontrakt med et af verdens største pladeselskaber og har nu bosat sig i det vestlige Hollywood omringet af sol, palmer og nye, dyre legekammerater.

»Efter ’7 Years’ blowede op er vi virkelig kommet med på det tunge hold. Der er meget bullshit i Hollywood, men folk skriver hele tiden, om vi har lyst til at komme ind til en skrive-session med for eksempel David Guetta, Leona Lewis eller sådan nogen. Vi har også lige været i studiet med Darkchild*. Det er skide sjovt,« griner Stefan Forrest.

Hvordan ender to københavnerdrenge i det allerfineste musikselskab? Vi skruer tiden tilbage til midten af 00’erne, da Stefan går i klasse med Lukas Forchhammer på Sankt Annæ Gymnasium i Valby.

Lukas er med i Christiania-rapgruppen MFS Eliten, Stefan leverer beats. En majaften i 2007, da gruppen varmer op for den amerikanske rapper Keith Murray, møder Stefan producerteamet Lounge Lizzards daværende manager, Lasse Siegismund, som har fået hul igennem til det amerikanske marked.

»Lasse havde sammen med Tabu-drengene (Suspekts pladeselskab, red.) og deres manager, Kasper Færk, fået solgt nogle beats til navne som Akon og derved fået en masse kontakter. Han manglede bare den helt rigtige sanger, der kunne slå igennem derovre,« fortæller Stefan.

Team Graham til Gaffa Prisen 2014: Morten Ristorp, Lukas Forchhammer, Kasper Daugaard (daværende keyboardspiller), Mark Falgren og Morten 'Pilo' Pilegaard.
Team Graham til Gaffa Prisen 2014: Morten Ristorp, Lukas Forchhammer, Kasper Daugaard (daværende keyboardspiller), Mark Falgren og Morten 'Pilo' Pilegaard. Foto: Jonas Skovbjerg Fogh
Vis mere

Efter gymnasiet fortsætter Stefan på Musikkonservatoriet og begynder sammen med et par venner at skrive sange med henblik på at sælge dem videre til USA.

De arbejder i et lydstudie på Islands Brygge og har så store ambitioner, at Stefan samtidig læser på Copenhagen Business School om aftenen for at forstå det forretningsmæssige aspekt.

»Vi prøvede at ramme de helt store navne. Vi var sikre på, at vi skulle skrive musik til Rihanna,« griner Stefan, der via sin nye management Then We Take The World, nu bestående af Lasse Siegismund og Kasper Færk, i starten af 2011 pludselig får hul igennem til verdensstjernen Alicia Keys.

»Vi blev spurgt, om vi ville skrive en sang til hende, hvilket jo var det sygeste. Lukas var den, jeg kendte, der var bedst til engelsk, så det var naturligt at bede ham om at hjælpe med at skrive sangen. Jeg kendte ingen piger, der kunne synge, så jeg spurgte Lukas, om han ville indspille demoen,« fortæller Stefan og husker det overraskende tilbagesvar fra Alicia Keys hold:

»De syntes, det var et mega fedt nummer, men det passede ikke lige til hende. Til gengæld var de imponerede over ham, der sang, og spurgte, hvorfor vi ikke bare selv udgav nummeret. Det forstod vi ikke rigtigt. Lukas var jo bare vores ven fra gymnasiet. Men okay, det fungerede, og et halvt år senere blev ’Ordinary Things’, som nummeret hed, jo Lukas Grahams første hit.«

Da Stefan og Lukas for alvor får hul på sangskriveriet, mangler de en dygtig musiker til at indspille numrene, og det er her, den tre år ældre Morten Ristorp kommer ind billedet.

»Jeg havde gået i gymnasiet med Patrick Dorgan, som kendte Stefan fra Musikkonservatoriet. Stefan og Lukas sad og kæmpede med ’Drunk In The Morning’, og så foreslog Patrick, at jeg skulle hjælpe med at producere det færdigt,« husker Morten om sit første møde med Stefan.

»Jeg bestod vist testen, for siden har vi nærmest lavet alt musik sammen,« griner han.

Herefter er holdet klar til at erobre verden. Lukas Graham-projektet bliver i efteråret 2011 suverænt årets nye store navn på den danske musikscene, debutalbummet udsendes i foråret 2012 og lægger sig tungt øverst på hitlisterne, og drengene begynder hurtigt at skue mod det amerikanske marked.

»Vi rejser i starten frem og tilbage mellem Danmark og USA for at se, hvad der bød sig. Vi kunne godt mærke, at de var vilde med Lukas. Da han skriver kontrakt med Warner, og de skal planlægge hans internationale album, tilbyder de ham frit valg på alle hylder af samarbejdspartnere, men han insisterer på at arbejde videre med os. Det var jo vildt nice af ham,« fortæller Stefan.

Midt i arbejdet med Lukas Grahams andet album, hvor de blandt andet skriver ’7 Years’, inviteres Morten og Stefan til et møde med chefen for Warner/Chapelle Music Jon Platt. ’Big Jon’, som den 52-årige amerikanske musikchef bliver kaldt, er en af verdens mægtigste musikmænd og var i sin tid blandt andet med til at gøre Jay Z til verdens største rapper.

’Big Jon’ er interesseret i at høre, hvad Lukas Grahams musikalske bagmænd har af esser i ærmet, og beder dem spille en masse demoer.

»Da vi havde spillet de fem sange, vi havde udvalgt, ville han pludselig høre mere. Det havde vi ikke forberedt os på, men får så fundet en ufærdig version af ’Ask For It’ frem. Han bliver helt vild og vil høre den igen. Han spørger, hvem der synger på nummeret, og vi siger, at det bare er en gammel ven,« griner Stefan. Han var ikke meget for at afsløre, at det var ham selv, der sang.

»Vi har aldrig overvejet selv at være artisterne. Jeg plejer at synge på demoerne, og så indspiller de rigtige artister nummeret bagefter.«

Men den amerikanske musikchef er begejstret og vil nærmest skrive kontrakt med dem på stedet.

»Han ’signer’ ikke hvem som helst. Lukas var måske den første, han ’signede’ fra Europa, så vi sagde hurtigt ’ja, ja vi er et band’. Vi plejer at kalde os Future Animals, når vi producerer, så det sagde vi, at vores band hed, og han købte den. Det var meget spontant,« griner Stefan.

Indtil videre er resten historie. ’7 Years’ bliver et verdenshit, Lukas Graham turnerer verden rundt, og Stefan og Morten slår sig som duoen Future Animals fast ned i Hollywood, hvor de sammen med deres samarbejdspartner Morten ’Pilo’ Pilegaard, ud over at arbejde på det næste Lukas Graham-album skriver på hit til sig selv og resten af den amerikanske musikbranche.

»Vi arbejder lige nu på tre sange til Aloe Blacc, og så har vi en sang liggende til Selena Gomez, men det må vi ikke rigtig sige noget om. Man kan blive rigtig rundtosset af Hollywood, og derfor tror jeg, vores stærkeste kort lige nu er, at vi er af sted som et hold. Vi har tre Future Animals-sange liggende klar til udgivelse, og vi vil også gerne ud og spille live. Nu må vi se, hvordan det bliver taget imod. Vi nyder bare livet,« afslutter Stefan.

Foto: PR FOTO
Vis mere