Med pompøst sceneshow iført englevinger sang 49-årige Mariah Carey prinsessedrømme til live.

Og hun fik mange til at dåne, da fire mænd løftede Mariah Carey op i kongestol, som den prinsesse hun er.

En popprinsesse så smuk, at det så ud til, at salens utallige, modne kvinder drømte om at stå på scenen i hvid glimmerkjole og flirtende øjenvipper. Drømte om at være dagens ombejlede og bedårende englebarbie.

Det skete også momentvis, at verdenstjernens store stemme fik julehjerter til at briste - og øjne til at dugge. Selv mænd så man rejse sig for at danse løs som en teenage-pige på et 90'er-værelse foran spejlet med en hårbørste i hånden.

For Mariah Carey er jul ikke grå hyggenisser, men fest og farver. Højdepunkterne var bare lidt for få, og desværre blev den 1,5 times række af julesange lidt for travende i et overdrevent poleret og velsmurt juleshow.

For aldrig har man set et show så pompøst. Det begyndte med ballet, da røde gardiner blev trukket fra til en ultrakort opførsel af Nøddeknækkeren. Og ind trådte så popdivaen med englevinger og bryllupskjole, der ville gøre enhver arabisk prinsesse kuglegrøn af misundelse.

Scenegulvet var hvidt, fuld af kæmpe julepakker, og bag prinsessen stod et juletræ højere end det lodrette Manhattan, der blev afspillet videofilm fra. Som et symbol på New Yorker'ens tårnhøje stemme. Juletræet var selvfølgelig toppet med stjernen over Bethlehem.

Med et stort flygel og kontrabas iscenesatte det ellers anonyme baggrundsband Mariah Careys gennemtrængende stemme. Hovedparten af hendes 15 numre var julesange. Numre som 'Silent Night', 'Christmas Time Is in the Air Again' og mega-sællerten 'All I Want for Christmas Is You'.

Tilsat dans, dragter, pels og pynt. Med dansende rensdyrkvinder og julemand, korpiger, skiftende sexede kjoler, og selv bamser blev der kastet ud til publikum.

Det blev næsten for vulgært. Toppen af kransekagen var, da hendes børn gik på scenen.

»Dette er mine små børn,« sagde Mariah Carey om sine syvårige tvillinger, der løb ind på scenen, og smartphones fra hele salen blev løftet.

»Hvad ønsker I jer til jul?«

»En IPad« svarede ungerne på materiel vis. Mon ikke mor er god for et par millioner?

»Jeg elsker jer, og jeg elsker København, og jul er min favorittid« lød det trivielt fra den stenrige diva ud mod publikum.

Men selvom det store show blev alt for poleret, må man tage nissehuen af for, at jul også skal fejres med følelser, ubetinget glæde og et kæmpe ensemble.

Når stemningen kun af og til var til dans, hører det med, at alle havde siddepladser, og at fadøl tirsdag aften var byttet ud med colaer i modsætning til Paul McCartneys dobbelt så lange koncert fredag.

Og lad os få det på det rene. Meget af Mariah Careys musik er sødt som cola og kvindernes teenageblikke mod sangstjernen.

Søde er også hendes mange julesange. Formlen er lyttevenlig pop, poppet soul og moderne R&B som skabt til radioen. Måske derfor bliver hendes musik aldrig anerkendt i de finere, kulturelle kredse i modsætning til soul- og jazzsangerinder med meget karakteristiske stemmer som Nina Simone, Billie Holiday og endda Mariah Careys eget forbillede, Aretha Franklin.

Det er til trods for, at Mariah Carey også tirsdag aften viste, at hendes stemme er stor som nogens kan blive, ja, langt større end Billie Holidays spinkle stemme. Og teknisk overlegen med en rækkevidde, der spænder bredt over fem oktaver.

Til slut blev hun for alvor sexet. Først med Jessica Rabbit-kostume og efterfølgende i stærkt nedringet playbunny-dragt. Julemusikken blev byttet ud med 90'er-hittet 'Hero' og 'The Distance' fra hendes nye, hæderlige album 'Caution'.

Og slog endelig fast, at verdens måske bedst sælgende sangerinde så langt fra er færdig som popsanger.