Google er ikke tilfreds med stort set at eje markedet for søgemaskiner og have fået et godt greb i mobilkunderne med dets Android-software. Nu vil firmaet også have en bid af musikindustrien på nettet.

I nat lancerede Google sin Google Music-forretning, som skal konkurrere med Apples iTunes, der i øjeblikket er kongen af musiksalg på nettet.

I første omgang er det dog kun for kunder i USA.

Google Music bliver lanceret i samarbejde med store pladeselskaber som EMI, Universal og Sony samt en række mindre uafhængige selskaber.

Den vigtigste funktion i Google Music er, at brugeren kan købe musik gennem Android Market, som bruges til at downloade software til telefoner med Google-software.

En sang kommer til at koste 99 cent eller 5,45 kroner. Brugere af musikforretningen kan gratis gemme og streame op imod 20.000 numre på Googles servere, hvilket i denne sammenhæng kaldes for cloud-computing. Ukendte kunstnere kan også oploade deres numre på Google Music.

Gennem den såkaldte »Artist Hub« betaler musikerne 25 dollar for at lægge musikken ud, navngive numre og prissætte den.

/ritzau/Reuters