*****

(Fem stjerner)

Det en del af soundtracket til dit liv. Det er Sneakers. Og det er næsten lidt forbudt at røre ved de gamle sange. De gør det alligevel i ’Efter festen’ – en Sneakers-kabaret. Og de gør det godt.

Uden nogensinde at have været til en Sneakers-koncert, må Sneakers-cabaret’en ’Efter Festen’ være så langt fra dén oplevelse, man næsten kan komme. Der er ikke antydningen af rock’n’roll og Sanne-power dér.

Men der er så meget andet. For det lykkes faktisk idékvinde Pernille Sørensen og hendes musikalske og meget sjove makker, Jens Gotthelf, at putte ny – og god - vin på gamle firserflasker, så det hverken bliver for meget, for lidt eller bare forkert.

Som inkarneret fan af både Sneakers, Salomonsen, Kærså og tekstmand Hans Henrik Koltze var jeg ellers ikke helt overbevist om dén sag, inden premieren på Café Liva i aftes.

Langt væk fra Sanne

Tvivlen blev hurtigt gjort til skamme, fordi hele forestillingen er så langt væk fra Sanne Salomonsen og den lyd, man kender så godt. Når den præmis er ædt, er det ikke svært at læne sig tilbage til de velkendte ord og Sankt Peders Engle, der er der, i levende live, og tegner og synger et billede af tidens næststørste generation, der var med – og unge -  da Sneakers væltede landet.

Nu er farverne falmet en anelse, voksenlivet har forlængst indhentet dem sammen med skilsmisser, affærer, forfald – og jagten på balance. Men Pernille Sørensen ’har det bare så skidegodt med sin alder’. Så godt, at det selvfølgelig nævnes en del gange i forestillingen, hvor vi følger de to hovedpersoner gennem liv i femte gear og midt i alle sangene, selvfølgelig.

Efter festen

For det er dem, det drejer sig om, selvom replikkerne, pointerne og sammenskrivningen af kabaret’en bestemt er værd at tage med. Ikke mindst fordi, det hele er så dejligt uhøjtideligt og befriende selvironisk.

Og, selvfølgelig, musikalsk. Men dér bliver man hverken blæst omkuld eller tilbage til firserne i ’Efter Festen’. Olivier Antunes, som udgør ’bandet’, gør det godt, men kan selvfølgelig ikke hamle op med et helt band, og personligt kunne jeg ikke helt lade være med af og til at savne Morten Kærså på tangenterne.

Man er vel et vanedyr, og nogle sange skal bare lyde på en bestemt måde. Men nu ER det jo ikke ’gamle dage’, det her, og på dén måde er det faktisk rart, når sangene i ’Efter festen’ har helt nyt tøj på og ikke lyder, som de gjorde dengang, så man for det meste slipper for den uretfærdige sammenligning, der er svær ikke at ’falde i’, når man kender sangenes oprindelige form lidt for godt.

Sneakers-sang som sømandsvise

Det er teksterne, skrevet af Hans Henrik Koltze, der er forestillingens egentlige hovedpersoner. Og de virker – også i munden på andre end Sanne.

Når hendes stemme ikke bestemmer farve og lyd, vokser der noget andet frem. En sørgmodighed i visse numre. Og og af og til det helt omvendte. For når ’Gøglerne kommer’, så kommer de sgu. Og det er hverken første eller sidste gang i cabaret’en, der diskes op med røde næser, skøre briller og anden udklædning.

Den cool og snigende sang, ’Cool agent’, bliver alt andet end cool – men virkelig sjov – når Jens Gotthelf tager den under behandling. Ligesom udgaven af ’Johnny’(ja, ham fra havet) mildest talt lyder noget anderledes i kabaretform. Som den sømandsvise, sangen jo (også) er. Og så passer sangen selvfølgelig perfekt til landets eneste – og meget, meget hyggelige – kabaretbåd.

Det gør både Sørensen og Gotthelf også. ’Efter festen’ er et modigt projekt at kaste sig ud i. Men de slipper afsted med det. Hvad man ikke får af velkendt lyd og stemme, får man i et rørende nærvær, der ikke på noget tidspunkt skrues ned for i ’Efter festen’. De er gode. De er sjove. Se dem på Café Liva.

Medvirkende: Pernille Sørensen, Jens Gotthelf, Olivier Antunes.
Idé og manuskript: Pernille Sørensen
Musik af Morten Kærså og/eller Sanne Salomonsen
Tekster af Hans Henrik Koltze