Efter fire års pause har Nephew gendannet sig selv med et nyt bandmedlem og foreløbig to store koncerter i 2018. Musikekspert fortæller, hvorfor pausen ikke har ødelagt deres status som Danmarks største folkelige orkester.
Simon Kvamm og co. skal ikke frygte, at fire års pause har sendt dem ud i glemslen.
Da Nephew i går på deres hjemmeside ud af det blå afslørede, at de har fået lyst til at spille sammen igen, og samtidig annoncerede to store koncerter i 2018 i Jyske Bank Boxen i Herning og Royal Arena i Ørestaden, var der masser af likes og glade smiley’er på de sociale medier.
Nephew var op igennem 2000’erne Danmarks suverænt største band, og ifølge musikredaktør Jonas Kleinschmidt fra streamingtjenesten Tidal, sidder de stadig trygt øverst på tronen.
»De er stadig kæmpestore. Bare se hvordan deres fans har modtaget dagens nyhed. Der er sket meget på musikscenen de sidste fire-fem år, men der er ikke kommet nogle særlige udfordrere til, der kan blande electro-rock og fællessang. The Minds of 99 minder lidt om Nephew, men er slet ikke ligeså folkelige.«
Siden Nephew i 2013 ovenpå ’Hjertestarter’-albummet gik på pause på ubestemt tid, har de forskellige bandmedlemmer prøvet sig af i andre sammenhænge, og det har kun gjort dem mere sultne for at vende tilbage til udgangspunktet, vurderer Jonas Kleinschmidt.
»Simon Kvamm flyttede til Thy og lavede sit solo-projekt, og to af de andre har haft et electro-pop-band (True Nord, red.) kørende. Nu har de fået løbet hornene af sig og fået lyst til at lave ny musik. Selvom de ikke har annonceret et nyt album endnu, er jeg sikker på, at de ikke kan lade være med at lave ny musik. De vil ikke nøjes med at tage ud og spille greatest hits-koncerter.«
Som en del af det genfødte Nephew, har de fået sangerinden Marie Højlund fra bandet Marybell Katastrophy med på holdet som nyt sjette medlem.
Hverken Marie Højlund eller resten af Nephew har haft lyst til at stille op til interview til BT om deres nye samarbejde i denne omgang. Marie Højlund og Simon Kvamm arbejdede i foråret sammen om en forestilling på Aarhus Teater, der har fået masser af pæne ord med på vejen, så måske den søde musik er opstået der.
Jonas Kleinschmidt synes, det er interessant med kvindelig indblanding.
»Det peger i en retning af noget nyt. De skal ikke ud og bevise sig selv, for det har de gjort mange gange før med store koncerter på for eksempel Orange scene, spørgsmålet er blot, om de stadig kan vinde nye fans.«