Et af tidens populære danske musiknavne føler sig overset.

Den 29-årige danske rapper Rajin Nabaz, der under kunstnernavnet Node for tiden ligger øverst på den danske Spotify-hitliste med sangen 'Super Mario', sendte ved årets Danish Music Award en stikpille til jurymedlemmerne.

Node, der de seneste år har været blandt de mest lyttede kunstnere i Danmark med blandt andet albummet 'Cambiarme' og hitsingler som 'De snakker', 'For mig selv' og 'Oui', forstår ikke, hvorfor han ved årets prisuddeling ikke var nomineret i en eneste kategori, og derfor flettede han følgende linje ind i sin optræden ved Danish Music Awards:

»Så de alle kan se, at DMA's jury fucking har glemt mig,« rappede han på nummeret 'Samme vej'.

Node fortæller til B.T., at han under generalprøven i K.B. Hallen 'gemte' sin stikpille til DMA-juryen, så det ville være en overraskelse, når showet gik i gang.

»Jeg har fået forskellige reaktioner. Folk har sagt, at det var sygt nok, at det ikke blev klippet ud,« fortæller Node.

»Jeg føler, juryen har overset mig. Der er gået kammerateri i en jury, der ikke nominerer et af de største streaminghit. Alle mine numre på mit seneste album gik i top-50. Det er fakta. Jeg er ikke ude på at skabe splid, jeg vil bare pointere, at kammerateri i et af Danmarks største musikalske show ikke går i dag, hvor urban musik fylder så meget,« tilføjer han.

Nodes kollegaer, rapperne Gilli og Branco, som han har udgivet musik sammen med, dukkede slet ikke op til Danish Music Awards, selvom de var nomineret.

Gilli mødte ikke op til DMA 2019.
Gilli mødte ikke op til DMA 2019. Foto: Sarah Christine Nørgaard
Vis mere

Node vil ikke svare på kollegaernes vegne, om hans manglende nominering havde noget med deres udeblivelse at gøre.

»Jeg kan kun tale for mig selv, men kan sige, at alt giver mening. Ting bliver set, og folk er jo ikke blinde og dumme.«

Han understreger:

»Tillykke til alle, der vandt, jeg er glad på folks vegne, jeg synes bare, at parametrene for, hvem der bliver nomineret, skal være mere gennemsigtige. Jeg synes, juryen skal vægte streams, certificeringer, airplay og så videre. Man skal se på tallene.«

Lukas Graham vandt 'Årets radiohit' og 'Årets streaminghit' for sangen 'Love Someone'.
Lukas Graham vandt 'Årets radiohit' og 'Årets streaminghit' for sangen 'Love Someone'. Foto: Jens Nørgaard Larsen
Vis mere

Talsmand for Danish Music Awards Lasse Lindholm siger til B.T., at man netop kigger på tal, når man finder de nominerede, og at nomineringsprocessen er ganske transparent.

Regelsættet har været offentlig siden den 8. august og er godkendt af IFPI Danmarks (musikselskabernes brancheorganisation, red.) bestyrelse.

»I langt de fleste kategorier kan man blive indstillet til nominering, hvis man figurerer på toplisterne over de bedst sælgende album og track. Derfra er det DMA-akademiet, som træffer beslutning om, hvilke artister og udgivelser der nomineres. På den måde prøver man at skabe en balance mellem hensynet til salgstal og en mere musikorienteret tilgang til, hvilke artister og udgivelser der nomineres,« forklarer han.

Da Danish Music Awards ikke blev afholdt i 2018, har nomineringsperioden været speciel i år. I kategorierne 'Årets danske streaminghit' og 'Årets danske radiohit' har man fundet de fem mest spillede hit i perioderne 6. september 2017 til 5. september 2019. Det nummer, der har akkumuleret den højeste score på tværs af listerne, vinder.

»Det har selvfølgelig betydet, at flere udgivelser har skullet konkurrere om nomineringerne.«

Han tilføjer om Nodes optræden ved Danish Music Awards:

»Jeg synes, at det vidnede om stort musikalsk overskud, at Node flettede kritikken ind i sin flotte optræden til DMA.«

Man kan læse mere om DMA-reglerne HER.