Fra tid til anden dukker der et dansk rockalbum – og -band – op med et udtryk, der på den ene side lyder som noget, man har hørt mange gange før, men som alligevel er helt unikt. Med noget nyt på hjerte.

En sådan oplevelse var Kellermensch’ seneste storværk ’Goliath’. Og sådan er det med Childrenns nye album, ’International Exit’.

Childrenn består af Jakob Brixen, sang, Johan Lei Gellett, trommer, Manoj Ramdas, guitar, og Jakob Jørgensen, bas. Kigger man på deres cv, ser man, at de har spillet i bands som The Raveonettes, Sort Sol, Psyched Up Janis, Kloster og Baby Woodrose.

Og så er rammen sat for Ramdas store, frenetiske guitarlyd som søjlen, hvorom alt drejer sig. Med Brixens foruroligende maneriske dommedagssang, Jørgensens dundrende bas og Gelletts, for en hårdrock trommeslager ret, så raffinerede spil.

Allerede i første nummer 'Cool Ache' tårner støvet americana sig op i et højdramatisk lydscenarium, hvor lyden af coyote forsøger at finde sprækker i en klassisk guitarmur. Det er ingen hemmelighed, at produceren Randall Dunn har arbejdet sammen med Sort Sol. Heller ikke når det gælder lyden i højttalerne, mens ’International Exit’ spinder på vinyl, cd eller i skyen. Så ja, Childrenn lyder sine steder som sine sorte storebrødre - f.eks. i 'Where's the Door' og 'Where's the Signal'. Men 'International Exit' er langt mere varieret og iderigt end som så.

'I am the Antenna' maler et fascinerende klatmaleri med nuancer af 70er art rock og ny westcoast retrosyrerock som f.eks. snart danmarksaktuelle Black Rebel Motorcycle Club.

Ligesom hymnen ’Year of Desire’, der helt nede i Postnord-tempo, er som et tåget kalejdoskop med udsigt til et klaustrofobisk sind eller tid, hvor man næsten kan mærke tekstens blomster visne. Ikke meget håb her, men absolut et af albummets højdepunkter. Som i det drømmende, melerede '11th Hour Lullaby / Cloud#22’, hvor der er lettet noget på trykket, men stadig med denne her undertone. ’Royal Fever’; endnu en hymneagtigt nummer, hvor rockopera møder T. Rex’s ’Children(n!) of the Revolution’. Et massivt drøn, der restløst venter på at blive trykket af live med fuld tryk på Ramdas guitar.

Stort siden dagen efter, Elvis indspillede 'That's Alright Mama', har folk råbt: 'rocken er død'. Childrenns nye album er et kreativt bevis på at den danske rock lever i bedste velgående.

Childrenn, 'International Exit', album, udkommer 20.10.