Et rekordpublikum på 63.000 folkefestede sig gennem Metallicas to timer lange koncert, lørdag aften i Gøteborg.

Fem stjerner *****

GØTEBORG: 63.000 tilskuere. Så mange mennesker har der aldrig før været samlet til en enkeltstående rockkoncert i Sverige, men det skete lørdag aften på det så dansker-beskattede stadion, Nya Ullevi, i Gøteborg.

Ikke af nogen særlig anledning, ud over den helt elementære; at de hård rock-dedikerede svenskere simpelthen bare elsker deres metalmusik – og i særdelshed kvart-danske Metallica – på et nærmest folkeligt niveau.

Læs også:

Og folkefestligt var det bestemt på Nya Ullevi og i hele det centrale Gøteborg på denne særligt stemningsfulde og næsten sydlandsk lune lørdag aften i august.

Træfsikkerhed

Metallica selv mødte menneskemasserne med vanlig træfsikkerhed lige fra start – den rullende rocker ’Fuel’, dernæst den evige beton-banger ’For Whom the Bells Tolls’ – til det effektivt afsluttende triumvirat af ekstranumre, det partysprudlende Thin Lizzy-cover 'Whiskey In The Jar' og bandets størst hits ’Nothing Else Matter’s og ’Enter Sandman’.

Undervejs var der de solidt leverede klassikere som ’Master of Puppets’, ’Fade to Black’, ’Sad But True’,' One' og skrål-med-hovedbankeren 'Seek & Destroy', som alle blev krænget engageret og energisk ud, uden at bandet dog overgik sit eget høje selv.

Læs også:

Dér hvor Metallica faktisk -. for alvor - ramte nerven og sanserne var i de mere perifært yndede 90’er numre; ’The Memory Remains’, som det massive publikumskor fik gjaldet laaaangt op i den mørke augusthimmel, og Bob Seger-coveret ’Turn the Page’, autentisk fortolket af den indlevende frontmand James Hetfield og spidset helt rigtigt til af Kirk Hammetts sprøde, bluesy slide-guitar.

Og der var også et fint rocket groove i 'King Nothing' - showets eneste udspil fra 1996's lidt vel oversete Load-album - og et virkelig svedigt, dynamisk drive i den thrash-gyngende "Disposable Heroes', hvor bassist Rob Trujillo og trommeslager Lars Ulrich stod for både luftig fastholdelse og fartfyldt puls.

På positiv-siden noteredes også den stemningsfulde, stærkt udviklende ’The Day That Never Comes’ (sættets eneste sang fra det seneste album – fra 2008 (!) - Death Magnetic) og den altid sætliste-velkomne rockballade ’The Unforgiven’. Numre hvor Metallica stilligt og ubesværet manøvrerer gennem det både kraftfulde, følsomme, fængende og sjælelige.

Funktionelle

Således fuldt funktionelle for folkefesten, og gennemgåede et anseeligt stykke over gennemsnittet. Men sine steder også mere volumniøst maskinelle end sitrende magiske, og uden at få forløst det hele i fuldeste flor.

Metallica bød ikke på nogle nye, kommende numre – det nyeste indslag var det ovennævnte syv år gamle 'The Day...', ellers skulle vi helt tilbage til Garage Inc. coverpladen fra 1998 for at finde sættets senest indspillede sange. Det var i et helt andet årtusinde, rent faktisk!

Vi er nu over midtvejs af 2016 og Metallica trænger til for alvor at få fuldendt et nyt album, få spillet nogle nye kort ud, få frembragt en ny vision, for så store, niveau-sættende og væsentlige er de, METALLICA. 50 år-plus rock-rigmænd eller ej.

Vi taler ikke nødvendigvis nogen epokegørende innovation, heller, bare noget nyt, inspirerende, vitalt og energisk. Sæt i gang!

Lørdag aften fik bandet så lige hevet den nostalgisk solide, fire-stjernede folkefest op til fem stjerner, for der var sgu' også flere sande stjerneskud på metal-galaksen henover over det sensommer-prydelige Gøtaland! Men derfra er der stadigvæk et anseeligt stykke op til Metallicas - som oplevet ved adskillige lejligheder - sublime seks-stjernede koncert-kosmos.

NB: Metallica startede dets seks show korte sen-august Europa-turné i torsdags i Bergen. I de kommede dage gæster bandet endvidere Skt. Petersborg og Moskva, dernæst Reading Festival og Leeds Festivali England. Ingen danske koncertdatoer i denne omgang.