Hvis man er på jagt efter en alternativ fortolkning af Biblen uden korstogsretorik og rekrutterende tone, så skal man skynde sig at få fingrene i den nye Mountain Goats-plade.

Det er svært ikke at beundre John Darnielle, og hans arbejdsiver som sangskriver. Under banneret The Mountain Goats har han siden 1991 indspillet ikke mindre end 16 albums og omtrent dobbelt så mange singler og EP’er.

Og det mest utrolige er, at der såmænd ikke har været den store slinger i valsen, rent kvalitetsmæssigt.

I begyndelsen af karrieren, var Darnielles tilgang til gede-foretagendets musikalske side yderst beskeden; oftest alene med sin akustiske guitar, syngende sine derimod yderst ambitiøse sangtekster.

Men efter at Darnielle tegnede kontrakt med det toneangivende pladeselskab 4AD i 2002, har han støt udviklet den musikalske side af Mountain Goats, og hans 16. album ’The Life of the World to Come’ følger op på sidste års dynamisk instrumenterede ‘The Heretic Pride’.

Punkrocket intensitet

Denne gang trakterer John Darnielle med tolv vedkommende sange tilsat tekster inspireret af segmenter fra Biblen, men det forstyrrer ingenlunde den kreative sangskrivers jordnære tilgang til håndværket.

Selvom der stadig er et stykke op til hovedværket ’Tallahassee’ fra 2002 – der på fantastisk vis og tæt hold fulgte et parforhold i opløsning – cementerer ’The Life of the World to Come’ Mountains Goats’ status som et af de mest interessante foretagender på musikscenen i øjeblikket.

Pladen er tilmed sat intelligent sammen med den stilhed før storm-agtige åbner ’1 Samuel’, som følges op af ’Psalms’, der ikke bare høre til blande Darnielles bedste sange, men som også synges og spilles med en intensitet, der er den mest determinerede punkrocker værdig.

Albummets anden halvdel er dedikeret til afdæmpede sange, hvor Darnielle i flere tilfælde er lige så alene med sin guitar eller klaver, som han var i de "gode gamle kassettebåndsdage".

Ikke prædikende

Her står især ’Matthew’ ud som en lille genistreg, og beviser, hvor megen følelse denne unikke bjergged kan diske op med blot ved hjælp af en akustisk guitar og sin spinkle, nasale stemme, ligesom den afsluttende, episke ’Ezekiel 7 and the Permanent Efficacy of Grace’ velsagtens er den mest grandiose Mountain Goats-skæring til dato.

Over tre kvarter når Darnielle denne gang hele verden rundt, set i en bibelsk kontekst, og selvom det ikke er hans bedste plade, så er den bestemt et egnet til både bjerggeds-begyndere og fans, som i forvejen ligger inde med et par af hans 15 andre plader.

Og nårh ja, så også til de lyttere, der har ledt efter en plade med bibelsk indhold, som ikke har en prædikende eller rekrutterende tone...