Mændene får mere i løn, kvinderne bliver hurtigt dømt for gamle, og hvorfor er der ingen til at tage over for Anne, Sanne og Lis?

Annette Heick langede søndag i sin ugentlige BT-klumme ud efter sine visse kollegaer i musikbranchen, som hun mener er fyldt med ’gamle, selvfede mænd’, der afholder kvinderne fra at nå ud til et bredt publikum.

Ligestillingsdebatten i den danske musikbranche har kørt i skiftende tempo de sidste mange år. Senest blussede den op igen i starten af november, da der kun var mandlige vindere til årets Danish Music Awards.

Berlingskes musikredaktør Michael Charles Gaunt påpegede, at kvinderne kun blev brugt som pynt. Sangerinderne Medina, Mette Lindberg og Katinka optrådte med et hyldestnummer til æresprismodtagerne Sort Sol, mens resten af kvinderne i showet bestod af baggrundsdansere.

Annette Heick oplevede i sommer, da hun skulle booke musiknavne til nogle firmafester, at de mandlige kunstnere generelt set fik 30 procent mere i løn end de kvindelige, og at det samtidig var nemmere at få kvinderne ned i pris end mændene. Hun undrer sig derudover, hvorfor der ikke er nogle kvinder i toppen af den danske musikscene på hendes egen alder (46 år, red.).

»Jeg godtager ikke argumentet, at der ikke har været talentmasse nok. Jeg kender simpelthen for mange dygtige, smukke, begavede kvinder fra min egen generation, der har løbet panden mod en mur af magtfulde mænd,« skriver hun blandt andet.

Peter Ramsdal, der er leder af spillestedet Paletten i Viborg og tidligere har over 20 års erfaring som chefredaktør for musikbladet Gaffa, er træt af den evige snak om, at kvinderne ikke får nok chancer i musikbranchen.

»Jeg synes, kønsdiskussionen er opkørt. Der kan dårligt nok blive offentliggjort fem mandlige navne til Northside, før man skal diskutere køn i dansk musikliv. En af mine største musikalske helte er Kate Bush. God musik er god musik uanset køn,” lyder det fra Peter Ramsdal, der ikke kan genkende billedet af en branche, hvor mandlige ”gatekeepere« holder kvinderne ude.

»Fakta er, at cirka 80 procent af medlemmerne i Dansk Musiker Forbund er mænd. Det er jo ikke mærkeligt, at det afspejles på festivaler, spillesteder og i medierne. Så længe kønsfordelingen er som den er i Dansk Musiker Forbund, kommer der ikke ligestilling. Så skal man længere ned i systemet – for eksempel på musikskolerne – og se om man kan få fat i nogle flere piger,« påpeger han og understreger, at han aldrig kigger på kønnet, når han booker navne til sit spillested.

»Jeg booker god musik, uanset om det er lavet af mænd eller kvinder. Jeg har ingen kønspræferencer.«

Han kan heller ikke genkende Annette Heicks beskrivelse af, at mandlige kunstnere generelt set koster får 30 procent mere i løn for koncerter end kvindelige.

»Det afhænger af hvilke agenter, musikerne har. Jeg tror heller ikke på, at det er nemmere at forhandle kvinder ned i pris. Det er igen op til agenterne, der repræsenterer dem, og de er naturligvis interesseret i at få den bedst mulige pris, uanset om de repræsenterer mænd eller kvinder.«

Da Grøn Koncert i sommer præsenterede et musikprogram uden kvindelige kunstnere, forsvarede muskelsvindsfondens talsmand Theis Petersen sig med, at de havde forsøgt at få kvinder på plakaten, men at der simpelthen ikke var ret mange at vælge imellem.

Northside-festivalens talsmand John Fogde måtte også i september ud og forsvare, at de endnu ikke havde offentliggjort kvindelige kunstnere til næste års program.

»Andre byder på samme navne. Der er tourplaner, der skal gå op. Vi er på ingen måder tilhænger af at indføre kvoter for de kvindelige artister på festivalen,« lød det blandt andet.

42-årige Karen Rosenberg, der debuterede i 2000 med albummet ’En til en’, er enig med Annette Heick i, at der er en skævvridning i branchen.

»Det, der ærger mig, er, at der ikke er flere danske kvindelige artister og dermed mangler der et feminint voksent musikalsk udtryk. Det betyder at den danske musik vores børn og vi lytter til har et overvejende maskulint udtryk da det bliver fremført af mænd. Det er problematisk og virkeligt ærgerligt at vi dermed opdrager vores børn til og med at den danske musik med dens tekster og udtryk overvejende har et maskulint udgangspunkt.«

Har du fået hørt BTMX's nye podcast 'Vi elsker clickbait'? Download den i iTunes eller hør ugens nye afsnit her: