Sangerindens første live-album åbner døren til et helt nyt og spillevende univers.

Hvis du stadig tror, at Medina kun er til monotone disko-beats og enslydende popsange, så bør du nok sætte dig ned og forberede dig på lidt af et chok, før du lytter til popidolets første livealbum ’Tæt på’.

Her har Medina nemlig skrottet (næsten) alle maskiner. Og studiets elektroniske blib-båt er skiftet ud med kantslag på en lilletromme lavet af træ, akustisk klaver og sågar en enkelt violin.

Tekster som ’Når du er her, åbner jeg mig mer’ og mer’’ bliver selvfølgelig ikke mere dybsindige af, at ordene nu synges uden autotune-maskinen. Og mange af Medinas sange hæmmes stadig af et begænset melodisk omfang. Men når albummet alligevel er fire stjerner værd, så skyldes det, at Medinas modige beslutning om at skære alt fedtet fra resulterer i hørbar super-kommunikation med publikum og derfor også en fin liveoptagelse, der viser en helt ny side af en velkendt radiostjerne.

Stilheden taler højt

Således kan man høre en øldråbe falde til jorden, når Medina holder verdens længste pause i indlednings-sangen ’Ensom’. Hun trækker således publikum og cd-lytter helt tæt på. Stilheden, intensiteten og den gensidige respekt imellem solist og publikum forstærker den sårede elskers simple budskab: ’Jeg håber, du er ensom nu’.

Og når rytmegruppen og den diskrete eletroniske markering endelig træder til i sættets fjerde sang ’Perfektion’, ér forbindelsen oprettet. Og den tydeligt tændte Medina giver ikke slip, før sidste tone af sidste sang ’Kun for mig’ klinger ud.

Før har jeg til tider haft svært ved at se fidusen i Twitter-agtig pop som ’Kun for mig’, hvor 140 anslag eller mindre skal gøre det ud for en meningsfuld poptekst. Men live-albummets skrabede format afdækker meningen med minimalismen. Og når Medina med beundringsværdig selvsikkerhed passer linjer som ’Fuck, hvor jeg dog synes, at det er synd for dig’ (i ’Synd for dig’), ind over det akustiske klaver og de diskrete trommer, så er det svært ikke at lade sig rive med af den smittende stemning.

- Det var fa’me en god solo, griner Medina efter en ekstra jazzet-passage, ja, jazzet! Og det er også denne tydelige spilleglæde, der gør ’Tæt på’ til en mindeværdig oplevelse.

Tilbage til 80erne.

Uden elektronik og autotune lyder Medinas musik ikke farligt anderledes end 80er-rock som Tøsedrengene og Søs Fenger - med en lille smule jazz smidt ind fra højre. Men det gør ikke det mindste.

Og så gør det heller ikke noget, at Medina ikke har verdens største sangstemme.

Uden et Celine Dion-agtigt tågehorn tvinges Medina nemlig til at søge indad og finde styrken i de små detaljer. Og det gør hun smukt på livepladen ’Tæt på’, der fremsynet afsluttes med sangerindens nyeste single, ’Jalousi’ - Efter min mening Medinas bedste sang til dato.

’Som en engel sendt fra helvede tager hun dig stille fra mig’ er klassisk dansk poplyrik. Melodi og arrangement viser nye, friske toner. Og alt i alt lover ’Tæt på’ rigtig godt for Medinas fremtid.

Medina: 'Tæt på'

Akustisk pop

(4/6 stjerner)