Aerosmith, der spiller i København i juni, har været gennem samtlige rockklichéer og er definitionen på sex, drugs and rock'n'roll. BT har talt med bassist Tom Hamilton.

Aerosmith har solgt 150 mio album. De var megastjerner i 70erne, satte alt over styr i 80erne, og fik efterfølgende det største comeback i rockhistorien.

5. juni står de på scenen i Royal Arena, de samme fem gutter som for 47 år siden.

BT fortæller bandets historie sammen med bassist Tom Hamilton. Og de, der har fundet på at markedsføre turnéen som Aerosmiths sidste, har glemt at spørge Tom.

Kampvilje. Kreativitet. Skandaler.

Hitsingler. Op-og nedture. Fra 70ernes superstar-rockstjernestatus til 80ernes nedsmeltning i en orkan af kokain.

Det største comeback

Og så et comeback sidst i 80erne -og 90ernes triumf, der ofte beskrives, som det største comeback i rockhistorien.

Aerosmiths historie er vild.

Ikoniseret ved ' The Toxic Twins', Steven Tyler og Joe Perry, på godt og ondt USA's pendant til Mick Jagger og Keith Richards. På nær tre-fire år i start 80erne er kvintetten intakt, fra dengang teenage-vennerne Tom Hamilton og Joe Perry forlod en forstad til Boston, da 60erne sang på sidste vers, i håbet om at finde soulmates, der var lige så berusede af begejstring over tidens artister som Led Zeppelin og Jimi Hendrix.

Og som var parate til at satse alt for at følge i giganternes fodspor. De fandt Steven Tyler, Brad Whitford, og Joey Kramer, knoklede røven ud af bukserne, og album-debuterede som Aerosmith i 1973. Det er præcis samme femkløver, der står på scenen den 5. juni i Royal Arena, 47 år og 150 millioner solgte album senere.

Først med det tredje album ' Toys in the Attic' blev sange som ' Sweet Emotion', og ' Walk This Way' landeplager.

Kaos på de indre linjer

Hårdt rockende, energiske album med ' Rocks' fra 1976 som højdepunktet fulgte med masser af tråd, hits og hooklines, der vælter rock-USA. Med Steven Tylers karismatiske vokal og personlighed i front, bakket op af Joe Perrys onde riffs og rytme-sektions fasttømrede drive, var Aerosmith nærmest urørlig i midt-70erne.

»Ja, vi ville alle sammen det her så vildt, vi fik succes, men der var også kaos på de indre linjer. Steven var og er superkrævende og talentfuld.

Nogle gange var det smerteligt, men det gjorde bandet bedre. Steven er 100 pct. dedikeret til at ramme toppen af sin ydeevne, og det smitter af på bandet. Joe er den mørke, intense energi, som bidrager til, at det hele koger, og Brad, Joey og jeg selv, holder det hele nede og sikrer at det hele bevæger sig steady fremad,« siger Hamilton i en telefon fra hjemmet i USA.

Joe Perry har sagt, at han hader Steven Tyler efter hver album-indspilning, men at han altid savner ham igen efter nogen tid.

»Sådan er det, og den dynamik er der på en måde stadig, det slår gnister mellem de to. Det gælder lidt os alle fem, men vi er med årene blevet meget bedre til at håndtere tingene.

Men vi har lige øvet ret intenst det sidste par uger, og der var et par ting fra fortiden, der kom op, der lige skulle på plads.« Aerosmith udlevede så at sige samtlige rock'n'roll-klichéer på rekordtid, og specielt ' The Toxic Twins' blev helt og aldeles forgiftede.

Bandet mistede fodfæste, guitaristerne blev udskiftet i tre-fire år, men omkring 1987 lysnede det.

Bandet fik et kæmpehit med party-klassikeren ' Dude (Looks like a lady)', Run DMC gjorde klassikeren ' Walk this way' til et hit igen. Bandet sluttede elevator-årtiet med netop ' Love in an Elevator', og bandets stærkeste album i halvandet årti, ' Pump'.

Stoffer og konflikter

»Vi begyndte at tjene penge, som desværre førte os i forskellige retninger.

Masser af stoffer, konflikter, folk flyttede i store huse, og kemien og sammenholdet forsvandt. Jeg er glad for ' Rock in a Hard Place', som vi lavede uden Joe og Brad, men det var vores fans bestemt ikke, de ville have den gamle stamme samlet. Så kom ' Dude'. Steven hader at synge den, fordi han synes, at teksten er så åndssvag, men jeg elsker den, den er en evig ' crowdpleaser' over hele verden,« siger Hamilton.

Med dobbelt-albummet ' Get a Grip', ramte Aerosmith igen Champions League. Karrierens bedst sælgende album, hvor ikke mindst de kortfilm-agtige videoer til balladerne ' Crazy', ' Cryin'', ' Amazing' og ' Living on the Edge', sætter nye internationale standarder, som også bliver startskuddet til Steven Tylers datter' Livs senere karriere som Hollywood-darling.

»Der var en masse, der kørte for os på det tidspunkt. ' Get a Grip' hittede helt vildt, og videoerne styrkede sangene, folk elskede at se dem. Vi var på toppen af vores succes, men kom også til at hænge lidt på balladerne, som vi ikke altid gider at spille live. Men vi bliver nødt til det i Sydamerika, ellers bliver vi skudt,« griner Hamilton.

Den sidste turné

Op gennem 00erne blev Aerosmith ' Classic Rock'-ikoner, som folk elsker over hele verden.

Steven Tyler blev tv-personlighed i forskellige show. Bandet bebuder nu sin afskedsturné, som besøger Royal Arena 5. juni, men Tom Hamilton er ikke så sikker på, om det holder stik.

»Jeg ved ikke, hvad der sker i fremtiden, måske bliver vi ved, til vi stiller træskoene. Men det er et privilegium at få lov til at blive ved, og at folk stadig gider høre på os.«.