Peter Langdals forsøg på at overføre Susanne Biers 'Efter Brylluppet' til en musical for scenen er en kikser af de helt store.

Det er en katastrofe. Intet mindre. Peter Langdals forsøg på at skabe en musical på baggrund af Susanne Biers Oscar-nominerede film 'Efter Brylluppet' mislykkes i en sjælden grad.

Den tre timer lange forestilling, der lørdag havde urpremiere i Musikhuset Aarhus, som andet ben i et spændende trilogi-projekt, der også har omfattet filmen 'Brødre' opført som opera, og afsluttes med filmen 'Elsker dig for evigt' som moderne ballet senere på året, er en frygtelig rodebutik, der aldrig på noget tidspunkt kommer til at fungere som et selvstændigt værk.

Ideen med at få en stribe af dansk pop- og rockmusiks største navne til at komponere og skrive sangteksterne, således at hver af historiens fem hovedkarakterer har sin ’egen’ komponist, er på papiret både interessant og nyskabende, men eksperimentet lykkes af flere årsager slet ikke.

Komponisterne er ellers stærke og dygtige folk som Anne Linnet, Mads Langer, Tim Christensen, Peter Sommer, Sys Bjerre og Peter A.G. Nielsen suppleret af forestillingens kapelmester Joakim Pedersen.

Flere af de ikke færre end 35 musiknumre i forestillingen har bestemt kvaliteter som selvstændige popsange, men fungerer med meget få undtagelser slet ikke i den dramaturgiske sammenhæng. Musikken stikker ud i alle mulige retninger, uden en rød tråd til at binde handlingen og historien sammen.

Handlingen er der som sådan heller intet i vejen med. En historie om en halvgammel hippie på et indisk børnehjem, der lokkes til Danmark under påskud af at rigmand vil donere penge til børnehjemmet, men reelt fordi han er far til rigmandens kones datter, der skal giftes, og fordi manden selv er dødssyg af kræft.

En far møder den datter, han ikke anede han havde. Datteren mister en far, men får en anden. Og kvinden i midten genforenes med sit livs store kærlighed, der svigtede hende 23 år tidligere i en rus af sprut og stoffer.

Der kom der en glimrende film ud af. En på mange måder gribende film. På scenen bliver det hele til en diffus rodebutik, hvor selv de dybeste spillescener afvikles i løb rundt på den store scene, så enhver form for sjæl og nerve kvæles. Ikke en eneste gang i løbet af de nærmest pinefuldt lange tre timer bliver det nærværende. Det er simpelthen grusomt, og er reelt en mishandling af Susanne Biers fine film.

Peter Langdal har både dramatiseret og instrueret. Instruktøren Langdal har ikke magtet at skære fra og stramme op på dramatikeren Langdals alt for omstændelige manuskript, og der har åbenlyst ikke været nogen til at holde instruktøren Langdal i ørerne. Processen er løbet helt løbsk med skuespillerne og sangerne som sagesløse gidsler.

Der er kvaliteter i holdet på scenen; skuespillerne Cecilie Stenspil og Kasper Leisner som ægteparret Helene og Jørgen, sangeren Erann DD som Jacob fra Indien, Hanne Uldal som bl.a. den demente farmor, popstjernen Barbara Moleko som datteren Anne, og den talentfulde Lea Thiim Harder, rapperen Al Agami og skuespilleren Anna Stokholm, sangeren Andy Roda og et kært børnekor.

Men de kæmper en forgæves kamp. Helt skævt er det, at især Erann DD og Barbara Moleko i deres sange udstyres med håndmikrofoner, og derfor ryger ud af deres karakter og ind i vante roller som popsangere.

De er dæleme også udfordret i dialogerne, hvor de ganske naturligt er på udebane, og absolut ingen hjælp får af instruktionen. Der synges generelt godt, men sangenes kvalitet er svingende; fra det nærmest komisk banale til det næsten overdrevent svulstige.

'Efter Brylluppet' er en enorm skuffelse som musical. Og det er utroligt ærgerligt, for alle de gode kræfter, der er involveret i projektet, burde kunne skabe noget langt, langt bedre.

'Efter Brylluppet'. Musical baseret på Susanne Bier film med manuskript af Anders Thomas Jensen. Dramatiseret af Peter Langdal. Musik og sangtekster: Anne Linnet, Peter A.G. Nielsen, Mads Langer, Sys Bjerre, Tim Christensen og Peter Sommer, Joakim Pedersen, Erann DD og Peter Langdal.
Instruktion: Peter Langdal. Scenografi og kostumer: Camilla Bjørnvad. Koreografi: Peter Friis. Kapelmester og musikalsk arrangør: Joakim Pedersen.
Medvirkende: Cecilie Stenspil, Erann DD, Kasper Leisner, Barbara Moleko, Andy Roda, Anna Stokholm, Hanne Uldal, Lea Thiim Harder og Al Agami og et stort børnekor.
Spiller i Musikhuset Aarhus til 14. oktober. Derefter på Betty Nansen Teatret i København fra 21. oktober til 3. december.
Anmeldt 23. september (premiere)
Foto: Natascha Thiara Rydvald