Le Mans-legenden kalder sig nu ’sport-tivator’.

»Jeg har ikke ét sekund fortrudt min beslutning. Det var det helt rigtige tidspunkt at stoppe på.«

Tom Kristensen er naturligvis med, da Audi præsenterer fabrikkens 2015-motorsportsplaner i det nye hovedkvarter i Neuburg an der Donau i Sydtyskland. Men for første gang - siden han i 2000 debuterede for den tyske fabrik - befinder han sig nu på den sikre side af autoværnet. Han er ikke længere en af fabrikskørerne og har nu fået en anden rolle i Audi-organisationen. Det er en rolle, han skal vænne sig til.

»Jeg arbejder stadig på at finde min plads i organisationen,« indrømmer han, mens han kigger over på de 17 fabrikskørere, der pjatter rundt, inden de skal stille op til det traditionelle gruppefoto.

SPORT-MOTO RACING

Den 47-årige dansker kunne være far til flere af de yngste Audi-kørere, og det er bemærkelsesværdigt, at han for bare et halvt år siden var en af deres kollegaer. Mindst lige så fit, mindst lige så motiveret og mindst lige så hurtig som sine halvt så gamle kollegaer.

Nu er han så på samme tid læremester og forbillede for den nye generation af Audi-kørere.

»Jeg må lige holde lidt øje med dem,« siger han med et smil og går hen til kørerne.

»Jeg kalder mig selv for 'sport-tivator'. Jeg skal sørge for, at vores kørere er på toppen fysisk og mentalt,« fortæller Tom.

»Vi arbejder sammen med det tekniske universitet i München, hvor vores kørere testes tre gange om året. Jeg er med i hele programmet og rådgiver og motiverer. Det er blandt andet min opgave at sørge for, at de får lavet den helt rigtige træning, og at de udvikler sig i den rigtige retning. Det er jo tit sådan, at dem, der er gode til at løbe, koncentrerer sig om det, og så er det så op til mig at finde ud af, om de også har brug for andre former for træning. Og motivere dem til det.«

Tom Kristensen lærer de unge kørere, hvordan man skal træne optimalt.
Tom Kristensen lærer de unge kørere, hvordan man skal træne optimalt. Foto: Audi Communications Motorsport
Vis mere

Med ni sejre i 24-timersløbet i Le Mans har Tom Kristensen sat en rekord, der næppe nogensinde bliver slået. Syv af de ni sejre blev kørt hjem i Audis biler, og den tyske fabrik tøvede ikke med at lade en 'ambassadør-og-sport-tivator-rolle' følge i slipstrømmen på kører-kontrakten.

»Jeg hang godt nok lidt med mulen, da jeg fik at vide, at de ikke kunne tilbyde mig en livstidskontrakt, for den slags bruger man åbenbart ikke i Tyskland. Men de har tilbudt mig en 100-års kontrakt, og som min far ville sige: Så tager vi den derfra,« siger Tom Kristensen med et blink i øjet.

»Og jeg arbejder ikke kun for Audi Sport, jeg har også opgaver omkring pressearbejde og marketing. Men som sagt, så er jeg stadig i gang med at finde mig til rette i min nye tilværelse.«

Tom Kristensen giver den tyske racerkører Rene Rast et par tips på træningscyklen
Tom Kristensen giver den tyske racerkører Rene Rast et par tips på træningscyklen Foto: Audi Communications Motorsport
Vis mere

Tom Kristensens nye liv inkluderer også mange opgaver uden for Audis rammer. Han har tidligere været støttet af TAG Heuer og endda haft sin egen ur-serie hos danske Rosendahl. Nu er han indlemmet i den eksklusive kreds af Rolex-ambassadører.

»Jeg skal arbejde med Rolex ved både 24-timers-løbet i Le Mans og Singapores Formel 1 Grand Prix i år,« fortæller han.

Han skal også være ’Grand Marshal’ i Le Mans, og føre feltet rundt på opvarmningsrunden inden starten.

2015-sæsonen startede for Tom Kristensens vedkommende med Australiens Grand Prix midt i marts, hvor han indgik i det dommerpanel, der holdt øje med Kevin Magnussen og co. i Formel 1-premieren.

»Jeg skal efter planen også være dommer ved grandprix´erne i Monaco og USA. Og så er jeg netop blevet valgt til vicepræsident i det internationale bilsportsforbund FIA´s 'Drivers’ Commision',« siger han.

Her er den 68-årige Emerson Fittipaldi præsident, og danskeren ligner med vicepræsidentposten en oplagt efterfølger for den dobbelte eks-Formel 1-verdensmester. Der er altså stadig fuld fart på Tom Kristensen. Rejseprogrammet, der i tiden som aktiv kører nåede over 200 dage om året, er stadig massivt.

»Min syvårige søn sagde forleden til mig: 'Jeg troede, du altid ville være hjemme nu, når du ikke skal køre race mere’, og så måtte jeg sætte mig ned og snakke med ham. Jeg har stadig travlt, og jeg må stadig huske mig selv på at holde fri en gang imellem,« siger Tom Kristensen og ser ud som om, det nye liv passer ham strålende.

De mange Audi-racerbiler som har vundet flere Le Mans-løb linet op
De mange Audi-racerbiler som har vundet flere Le Mans-løb linet op
Vis mere

Udenfor har Audi linet alle fabrikkens 14 Le Mans-racere op. De unge fabrikskørere flokkes om de 14 highspeed-klenodier. For dem ligner den forreste i rækken, Toms vinderbil fra 24-timersløbet i tilbage i 2000, nærmest en veteranbil. Men da de kommer op til den anden ende af rækken og ser, at hans navn også står på vinderbilen fra 2013, snakker de nærmest med æresfrygt om danskeren.

Deres ’sport-tivator’ er også en legende.