Kevin Magnussens nye Peugeot-kontrakt, der først for alvor gælder for 2022, sikrer ham et af de allerbedste sæder uden for Formel 1.

Reelt også bedre end mange af Formel 1-sæderne: I stedet for at skulle have penge med – og det skal man efterhånden hos alt for mange team i kongeklassen – er han hos Peugeot sikret en god løn.

Med Peugeot-kontrakten bliver 2021-sæsonen i den amerikanske IMSA-serie en parentes i Magnussens karriere. Det kan ikke være anderledes, når man mellem seks år i Formel 1 og en flerårig aftale med et topteam i sportsvogns-VM tilbringer et år i et nationalt mesterskab.

Peugeot-ledelsen fortalte mandag, at de havde valgt deres seks racerkørere ud fra en bruttoliste med 40-50 navne – og at man havde lagt vægt på at få et lineup, der bestod af både erfarne topkørere og unge stjernefrø. Magnussen opfylder faktisk begge kriterier: Han kommer til Peugeot med seks års Formel 1-erfaring og er med sine 28 år blandt de yngste i teamet. Han er for eksempel to år yngre, end Tom Kristensen var, da han i 1997 vandt sit første Le Mans.

Selvom Peugeots nye Hypercar endnu ikke har kørt en eneste meter, er den allerede blandt favoritterne til 24-timers-løbet i Le Mans 2022.
Selvom Peugeots nye Hypercar endnu ikke har kørt en eneste meter, er den allerede blandt favoritterne til 24-timers-løbet i Le Mans 2022. Foto: Peugeot
Vis mere

Peugeots sportshistorie mere end antyder, at de franske biler kommer til at vinde. Rally-VM, maraton-rallyer, sportsvogns-VM, Le Mans – Peugeot har vundet i næsten alle de klasser, de er gået ind i. Kun et kortvarigt Formel 1-eventyr som motorleverandør i anden halvdel af 1990erne blev aldrig nogen succes.

Peugeot-kontrakten er et foreløbigt og måske definitivt farvel til Magnussens drøm om den amerikanske IndyCar-serie. Her fortsætter hans teamkammerat gennem fire Formel 1-sæsoner, Romain Grosjean, sin karriere, og danskeren har ofte nævnt IndyCar som sin drømme-destination efter Formel 1.

Men med en flerårig sportsvogns-aftale med Peugeot er IndyCar-drømmen sat på standby, og det understreger samtidig de økonomiske betingelser i international racing. Magnussen og hans bagland afsøgte i eftersommeren mulighederne for at køre IndyCar i 2021, men blev mødt med krav om at bidrage til team-budgettet. Altså samme uholdbare situation som i Formel 1 og en klar understregning af, at Magnussen med Peugeot er landet et rigtig godt sted.

Jeg ser kun to mindre problemer med det kommende samarbejde. Da Magnussen kørte for Renault F1 Team i 2016, havde han det lidt svært med det, vi kan kalde 'fransk mentalitet'. Siden er han blevet både mere moden og professionel, så det problem burde være løst. Bemærk også, at Magnussens seneste sejre – i 2013 i Renault World Series – kom med det franske DAMS-team.

Det andet problem: Pr-arbejde har aldrig hørt til Magnussens yndlingsbeskæftigelser eller spidskompetencer, og blandt andet derfor var han så glad for at køre for det omtrent sponsorløse Haas F1 Team. Hos et fabriksteam som Peugeot skal han vænne sig til masser af pr-arbejde og presse-terminer, og det må han bare mande sig op til.

Magnussen blev efter min mening sat i verden for at køre om kap med Hamilton, Verstappen og Leclerc i Formel 1. Sådan skulle det ikke være – corona-pandemien og sportens medfølgende økonomiske problemer sendte ham ud af Formel 1, uden han selv havde gjort noget forkert.

Men han er stadig kun 28 år, og med Peugeot er Kevin Magnussen tilbage, hvor han hører hjemme: I toppen af international motorsport.