Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Selv de bedste maratonløbere kan vinde tid ved at løbe mere konstant gennem hele løbet, viser ny forskning. Men spørgsmålet er, om det kan betale sig at følge sit eget tempo med risiko for at ende som Palle alene på ruten?

Hvis nogle af alverdens maratonløbere vil gøre sig håb om at slå en verdensrekord ved det store maratonstævne i København den kommende weekend, så skal de måske holde nøje øje med deres ur.

Et nyt australsk studie publiceret i det videnskabelige tidsskrift Journal of Sports Science peger nemlig på, at løberne bag de fantastiske verdensrekorder på distancen i 2008 og 2011 kunne have løbet endnu hurtigere, hvis de blot havde været bedre til at prioritere deres kræfter ens igennem hele løbet, skriver Videnskab.dk

Det er den australske forsker Simon Angus fra Monash University, Melbourne, der har lavet studiet, hvor han ved hjælp af en særlig finmasket analyse metode har fulgt løbernes tider hver kilometer af løbene og kontrolleret løbernes hastighed for vind og bakker.

»Når man ser på for eksempel timerekorden i cykling, så har rytterne næsten intet udsving i deres brug af kræfter gennem hele forløbet. Det er nærmest en lige linje kun med statistisk støj,« forklarer Simon Angus til Videnskab.dk og fortsætter:

Læs også hos Videnskab.dk: Simpel diæt sluger 11 minutter af din maratontid 

»Men de to maraton-løbere, jeg har undersøgt, har signifikante udsving igennem løbet, og det er på den baggrund, at jeg konkluderer, at løberne uanset, hvor velforberedte de var, kunne have løbet hurtigere uden de store udsving. Det er et meget højt afkast af en lille investering, fordi det ikke kræver fancy træning eller flere trænings-kilometer.«

Lektor Ernst Albin Hansen fra Institut for Medicin og Sundhedsteknologi på Aalborg Universitet, der selv har forsket i, hvordan man kan forbedre maratonpræstationer, er enig i, at en stabil dosering af energiressourcerne som udgangspunkt er det optimale.

»Når vi taler om arbejde over så lang tids varighed som en maraton, så er en konstant arbejdsintensitet optimalt, så det lyder bestemt sandsynlig, at man kan hente en gevinst her, hvis løberne virkeligt ikke har doseret deres indsats konstant under hele løbet,« siger Ernst Albin Hansen.

Andre artikler hos Videnskab.dk:

Maraton og triatlon skader hjertet 

Halvér din træning og kom i bedre form 

Test dig selv før EU-valget: Hvilket parti er du mest enig med?