En af Danmarks førende løbetrænere, Claus Hechmann, tv, er træner for OL-maratonløberen og den dobbelte E-løbsvinder, Anna Holm Baumeister. Foto: David Leth Williams
En af Danmarks førende løbetrænere, Claus Hechmann, tv, er træner for OL-maratonløberen og den dobbelte E-løbsvinder, Anna Holm Baumeister. Foto: David Leth Williams

Dyrehavens 1.600 dådyr, 400 krondyr og 100 sikaer får på søndag besøg af mange tusinde løbere, når Maj Invest Eremitageløbet afvikles i den smukke, efterårsklædte nationalskov.

Dyrenes talsmand, skovfoged og skytte Torben Christiansen, byder løbere og tilskuere velkommen i skoven og sender på slaget elleve feltet af sted i den 48. udgave af Københavns Idræts-Forening, Københavns Skiklub og BTs legendariske løb.

Ostehandler

For mange motionister er den traditionsrige Eremitageløbsdag et af årets højdepunkter, og en af Danmarks førende løbseksperter, Claus Hechmann, giver deltagerne gode råd inden årets største skovtur, så de kommer godt igennem de klassiske 13,3 kilometer.

Claus Hechmann er personlig træner for både motionister og eliteløbere som OL-maratonpigen og den dobbelte E-løbsvinder Anna Holm Baumeister. Han er forfatter til ”Løb som eliten” og har en rådgivningsvirksomhed inden for løbetræning, Hechmann Running.

Claus Hechmanns gode råd før E-løbet:

1. Træn roligt og gør, som du plejer

I de sidste dage op til løbet kan du ikke nå at forbedre din form. Det er derfor vigtigt, at du ikke prøver at indhente eventuelt forsømt træning. Løb kun rolige joggeture og tag gerne en fridag. Spis som du plejer og pas din søvn, så du er udhvilet på løbsdagen.

2. Husk morgenmad

På løbsdagen bør du stå op tre-fire timer inden løbet og spise et godt morgenmåltid samt drikke vand, så du kommer i væskebalance. Er du typen, der hurtigt bliver sulten, kan du supplere morgenmåltidet med en lille snack 1½-2 timer inden løbsstart. Det er ok at drikke sukkerholdige drikke inden løbet, men stop senest to timer inden start. Til gengæld kan du godt drikke vand frem til en time før løbet.

3. Opvarmning er vigtig

Det er klogt at varme op inden løbet. Løb 10-15 minutter i roligt tempo, så du får gang i kroppen. Tag herefter et par stigningsløb, hvor du på en strækning på ca. 100 meter øger tempoet gradvist. Gå herefter til start og deltag eventuelt i fællesopvarmningen, så du holder kroppen varm, mens du venter på at blive sendt af sted sammen med de andre løbere i din startgruppe.

Løb

4. Læg roligt ud og gem kræfterne til bakkerne

Eremitageløbet byder på en smuk rute, og stemningen blandt de mange løbere er altid i top. Derfor kan man let blive revet med og komme til at løbe for stærkt i starten. Ruten er kuperet med flere stejle bakker, så det er vigtigt, at du sparer på kræfterne.

5. Husk restitutionsmåltidet og varmt tøj

Efter Eremitageløbet er det vigtigt at få fyldt depoterne op. Drik rigeligt med væske og hav gerne en energibar eller klapsammen-mad med i tasken. Det sikrer god restitution. Husk også varmt tøj, så du undgår at fryse i fugtigt løbetøj. God tur i Dyrehaven!

 

 

SMS

Hitter på Facebook

Mere fra Få første måned for 9 kr.