Allerede efter fire uger kan kroppen mærke en forandring, hvis man begynder at løbe.

Har du svært ved at banke dig selv afsted på de ugentlig løbeture? Og føles det uoverskueligt?

Så kan du faktisk trøste dig med, at der kun skal fire ugers motion og løb til, før din krop mærker en forandring, hvis sofaen normalt er din foretrukne ven i stedet for løbeskoene.

- Vi har faktisk kunnet se mærkbare resultater på folk, der normalt har været enormt inaktiv, efter knap fire uger. Deres risiko for hjertekar-sygdomme og type 2-diabestes er pænt reduceret efter så kort tid og vil fortsætte med at blive lavere, hvis man bliver ved med at dyrke motion. Groft sagt, så minimerer de deres risiko for at dø af en livsstilssygdom siger professor og overlæge på Rigshospitalet, Bente Klarlund Pedersen.

- Derfor er det vigtigt at fortælle folk, at det nytter noget ret hurtigt for deres helbred, hvis de f.eks. begynder at løbe. Flere og flere får livsstilssygdomme i disse år, fordi de rører sig for lidt, og det bliver værre jo ældre, du bliver. Men det kan blive bedre ret hurtigt, siger Bente Klarlund Pedersen, der forsker i motion og fysisk aktivitets indvirkning på kroppen.

Men føler du, at det virker for uoverskuelig i starten at begynde på at løbe, er der også råd for det. Bente Klarlund Pedersen anbefaler, at man begynder at gå lange ture.

- Og køb så en skridttæller. Man skal gerne over 10.000 skridt om dagen. Så kan man starte en konkurrence med sig selv, hvor man forsøger at øge det med 20 procent hver uge, og ret hurtigt vil man opdage, at man faktisk kan begynde at løbe ligeså stille, siger Bente Klarlund Pedersen