Lyt til artiklen
Spørgsmål: Hej Chris, findes der et sted, hvor man kan se nogle skemaer for, hvor mange armbøjninger/mavebøjninger/, og hvor lang tid man skal kunne sidde op af væg osv. i forhold til sin alder? Så man selv kan prøve at udregne sin Body Age, og se hvor man mest trænger til at sætte ind for at forbedre sin styrke og få en afbalanceret krop? Mvh, Katja

Chris MacDonald: Tak for dit spørgsmål. Polar var en af de første på markedet med BodyAge konceptet og beregningerne bag det samlede BodyAge tal, bliver nok svære at få fingrene i, men hvis du googler dig lidt frem, kan du sagtens finde normer for de forskellige øvelser. Med andre ord kan du for eksempel finde oversigter over, hvor mange armstrækninger du ”skal” kunne tage i forhold til din alder. Det kan du så gøre for hver enkelt øvelse. Det giver dig naturligvis ikke et samlet tal – BodyAge – men du får mulighed for at se, hvor du ligger i forhold til nogle standarder og du kan følge din udvikling.

BodyAge er et super godt pædagogisk redskab, men det vigtigste er jo helt grundlæggende, at du måler om du bliver bedre, så vil din BodyAge, i teorien, også blive lavere. Derfor vil jeg blot anbefale dig at finde de forskellige normer på internettet. Gennemføre øvelserne og notere antallet af gentagelser, kg eller tid alt afhængig af øvelserne. Her vil du få et indblik i, hvor dine styrker er, og hvor der er plads til forbedring. Derfra kan du i en periode udføre dit almindelige træningsprogram og eventuelt justere programmet ud fra dine tests. En måned senere kan du så teste dig selv igen inden for de udvalgte øvelser.

Jeg håber det gav dig svar. Tests er med til at hjælpe dig til at finde den rette kurs på vejen mod en stærkere og mere afbalanceret krop, men husk også at mærke efter og se på din krop, så er du godt på vej.

Stay strong, stay graceful!