Højintensiv intervaltræning (HIIT), holdtræning og en større brug af bærbar teknologi vinder frem i det nye år, spår en ny international undersøgelse.

Høj puls og træning i selskab med andre. Sådan vil vi bevæge os i 2018, viser en ny undersøgelse, der har kortlagt, hvilke fitnesstrends der forventes at blive de dominerende i det kommende år.

Analysen er foretaget af ‘American College of Sports Medicine’ blandt 4.133 professionelle trænere over hele verden, der har givet deres bud på, hvad der kommer til at hitte i fitnesscentrene. Og trenden er klar: Vi vil have pulsen helt, helt op, og det skal helst være på hold, så vi ikke er alene om at pruste og mærke musklerne sitre.

Henrik Duer, der er træningsfysiolog og partner i Fitness Institute, der leverer uddannelser til fitnessbranchen, giver sit bud på, hvorfor det er højintensiv intervaltræning (HIIT), der topper listen som den mest populære træningsform for 2018.

»Man får en fornemmelse af, at man har givet den gas, og ofte kan man mærke det lang tid efter, man har været i gang. Det giver en stor effekt, selvom man bruger kort tid på det. Det passer godt ind i en travl hverdag,« siger han.

Det er blevet populært at træne sammen med andre og gerne med egen kropsvægt, så man kan træne hvor som helst, når som helst. Vis mere

Højintensiv intervaltræning (HIIT) slog for alvor igennem for nogle år tilbage, da den engelske videnskabsjournalist Michael Mosley i BBC-dokumentaren ‘Sandheden om motion’ afdækkede, hvordan blot ti minutters træning med høj puls tre gange om ugen var nok til at sænke blodsukkeret og dermed risikoen for at udvikle type 2 diabetes. Siden da har motionsformen vundet indpas i den brede befolkning både herhjemme og i udlandet, fordi den - også i forskningsmæssig sammenhæng - har vist sig netop at have gode effekter for vores helbred.

Når de adspurgte trænere samtidig kårer holdtræning som det næstmest populære i 2018, hænger det især sammen med, at vi gerne vil kunne se en mening med ‘galskaben’, mener Henrik Duer:

»Hvis det er en sur pligt, så er det ikke holdbart i længden, og så stopper man. Det skal være lysten, der driver værket. Hvis ikke det er sjovt, kan man hurtigt finde på en undskyldning over for sig selv, så man synes, det er en god idé at springe over,« siger han.

Motivation er i det hele taget vigtig, hvis man vil få træningen til at vare hele livet frem for blot at lade det blive ved en trend. Det fortæller professor i sport og sundhed ved Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet, Peter Krustrup.

»Det er godt, at der gradvist er kommet et større fokus på gruppetræning. Det er det, der vil rykke på vores sundhed på verdensplan, frem for de mere individualiserede tilbud med en personlig træner, som færre mennesker har adgang til,« siger han.

Han understreger vigtigheden af at variere sin træning, så man sørger for at få trænet styrke, udholdenhed og høj-intens intervaltræning med høj puls - samtidig med, at man dyrker det sociale. Det vil nemlig sikre, at man ruster sig selv bedst muligt mod diverse livsstilssygdomme som f.eks. type 2 diabetes, hjerte-kar-sygdom, knogleskørhed mv., når man rammer seniortilværelsen.

»Heldigvis er der kommet en større forståelse og optagethed af, at det er vigtigere at træne for at komme i god fysisk form end at træne for at tabe sig. Det betyder mere for sundheden, at man får en god hjertefunktion, bedre kondital og stærkere muskler og knogler,« siger Peter Krustrup.

Yoga er ikke kun for de spirituelle - mange danskere dyrker sporten for at opnå bedre smidighed, balance og ro i sindet. Vis mere

Træningstendenserne for 2018 har dog - set med danske øjne - nogle mangler, mener professoren. For i Danmark er det også populært at bevæge sig udenfor, når man trækker i træningstøjet.

»Vi har mange populære udendørs-aktiviteter herhjemme som f.eks. løbehold, fodbold, roning og cykling, som vi dyrker i selskab med andre, og som jeg er overrasket over ikke er højere oppe på listen. Det er noget, vi i høj grad dyrker i Europa,« siger Peter Krustrup, der derfor med spænding vil følge udviklingen i bl.a. USA og Kina, hvor udendørsaktiviteter ikke i lige så høj grad præger, den måde man dyrker sport på.

Vil man dog alligevel starte året med at træne for at tabe sig og forbrænde andefedt og konfekt, er det ikke nødvendigvis spinning eller andet konditionstræning, man udelukkende bør satse på, siger Henrik Duer.

»Det er en skrøne, at man skal nøjes med konditionstræning. Du kan tabe dig lige så fint ved at styrketræne, og der bevarer du samtidig din muskelmasse, hvilket især er vigtigt, når man er ældre og vil undgå skader. Det sundeste vægttab er derfor en kombination - og så er det naturligvis vigtigt også at have fokus på kosten,« siger han.