Eremitageløbets ambassadør, Abdi Hakin Ulad, kan søndag vinde sin fjerde sejr i Dyrehaven og giver her gode råd inden motionsfesten i nationalskoven. Du kan tilmelde dig E-løbet på www.elob.dk. Foto: Scanpix
Eremitageløbets ambassadør, Abdi Hakin Ulad, kan søndag vinde sin fjerde sejr i Dyrehaven og giver her gode råd inden motionsfesten i nationalskoven. Du kan tilmelde dig E-løbet på www.elob.dk. Foto: Scanpix

I Londons gader løb Abdi Hakin Ulad i august en imponerende 13. plads hjem ved VM på maraton som den tredjebedste europæer. Og søndag kan han vinde sin fjerde sejr i Eremitageløbet.

»VM var mit bedste løb til dato, og jeg føler mig i god form før søndagens løb i Dyrehaven. Jeg har en drøm om at komme ned i nærheden af Henrik Jørgensens 30 år gamle rekord, men det bliver svært. Alt skal gå op i en højere enhed – inklusive de vejrmæssige forhold - for at løbe under 39 minutter på den flotte, men hårde og udfordrende rute,« siger han.

Abdi Hakin Ulads bedste tid for de knap 13,3 kilometer gennem nationalskoven er 39.01, mens Henrik Jørgensen i 1987 løb legendariske 38.40.

Den 26-årige somaliskfødte løber, der kom til Danmark som 11-årig og blev dansk statsborger i 2010, er en af Eremitageløbets 13 ambassadører.

»Jeg elsker Eremitageløbet mere end noget andet løb,« siger han om verdens ældste motionsløb, som løbes for 49. gang.

Han var 17 år, inden kan kom i kontakt med atletikken, og løb er i dag hans store passion, som han kombinerer med studierne til ergoterapeut. Han bor i Slagelse sammen med kæresten Karen og løber for Hvidovre AM.

Abdi Hakin Ulad giver her de mange tusinde deltagere i festen i Dyrehaven gode råd i dagene op til starten.

Det er stadig muligt at tilmelde sig Eremitageløbet. Klik ind på www.elob.dk

Her er Abdis råd inden Eremitageløbet

 

Onsdag:

35-45 minutters roligt løb. Gerne på skovstier, men ikke på store bakker. Tre-fem ti sekunders stigningsløb, afslut med fem-ti minutters udstrækning.

 

Torsdag:

Start med 15 minutters opvarmning. Intervaller: 2x2 minutter og 4x30 sekunder i konkurrencetempo. To minutters pause mellem passene. Afslut med ti minutters afjog efterfulgt af let udstrækning. Har du trænet hårdt i ugerne op til løbet, er det klogt at tanke dine kulhydratdepoter op. Hold ikke igen.

 

Fredag:

Man kan vælge at holde fri, se underholdning på tv og hygge sig med god mad.

 

Lørdag:

Gør dit løbeudstyr klar. Prøv at få en god nats søvn, selv om det kan være svært på grund af smånervøsitet og spænding. Men endnu vigtigere er det, at du er mentalt sat op og forberedt på det terræn, du skal tackle i morgen.

 

Søndag:

Endelig. E-dagen, som du har glædet dig til. Husk at få drukket rigeligt med vand og spise fiberfattigt mad, som ikke fylder meget i maven. Jeg har selv erfaring med det og blev testet af Team Danmark-diætisterne. Husk at lave en let opvarmning og kom til Dyrehaven i god tid, da der kan være en del trafik. Undgå at lægge for hårdt ud. Rigtig god fornøjelse!

SMS

Hitter på Facebook

Mere fra Få første måned for 9 kr.