I et Europa anno 2012, hvor over 25 millioner europæere har taget plads i arbejdsløshedskøen (kilde: Eurostats spritnye opgørelse), og hvor det økonomiske klima maner til fornuft, snarere end til overforbrug, synes de prangende statussymboler - designertaskerne - helt at være forsvundet fra gadebilledet.
Dekadente tasker overstrøet med f.eks initialerne LV (Louis Vuitton) forsvandt fra 'mainstream' nogenlunde samtidig med, at forbrugsfesten sluttede i 2008.
Står det til Chanels egenrådige designer, Karl Lagerfeld, er verden dog mere end klar til et gensyn med den svulstige designertaske. Ved modehusets S/S 2013 show i Paris i går, præsenterede Chanel et møllehjul af en strandtaske, der emmer af storhedsvanvid og status for de få, der har råd til hæsligheden (der ligner en dametaske limet fast på to hulahopringe).
- Den handler om tidsånden, som ikke er noget man behøver at oversætte, sagde Lagerfeld bl.a om kollektionen til Vogue.com.
Lagerfelds smukke forårskollektion bød heldigvis også på accessories, der ramte tidsånden rent, bl.a denne mini-udgave af møllehjulet...