Om ungefähr 50 år, når vores efterkommere sidder og bladrer i familiens mørnede fotoalbums, for at få et glimt af hvordan deres formødre så ud under nullernes krise, vil der være ét gennemgående fællestræk for samtlige kvinder uanset alder, demografi og politisk ståsted.

Tante Josephine og oldemor Marie vil med stor sandsynlighed have givet selvopholdelsesdriften en gang lak.


(Foto: Om kort tid lancerer O.P.I en spraglet lak-kollektion inspireret af kult tv-serien, Modern Family)

Uanset om de falmede fotos vidner om en præference for negle-wraps, glimmerlak, gel-lak, gele negle eller caviar-lak, er neglekosmetik nemlig nullernes helt store sællert. Modetilbehøret, der kan varieres i det uendelige, og som ligger i et prisleje, hvor selv kvinden med det mest skrabede skønheds-budget kan slå sig på flasken.

(Foto: Estée Lauders forårskollektion 'Heavy Petals')

I 2012 rapporterede markedsforskningsvirksomheden NPD Group, at neglekosmetik oplevede en imponerende omsætningsstigning i 2011. 710 mio. dollars lød omsætningen på det år. Markedets sult efter 'affordable luxury' er dog på ingen måde mættet, afslører nye tal fra branchebladet Women's Wear Daily. I 2012 oplevede neglekosmetikken således endnu et boom i omsætningen. Ifølge WWD steg omsætningen på neglekosmetik med imponerende 16%, og amerikanerne snoldede for over 768 mio. dollars på lak-hylden i 2012.

 

(Foto: Britiske Ciatés kommende kult-lak - folie-lakken)

- Vi plejer at tale om læbestift-indekset, nu taler vi om lak-indekset, sagde præsidenten for Coty Beauty (der bl.a ejer O.P.I og Sally Hansen) Renato Semerari til The New York Times i 2012.

(Foto: Essies forårsnyhed - Sleek Sticks - kunstfærdige negle-stickers i utallige varianter)

Og læbestift-indekset, som blev 'opfundet' af Estée Lauders bestyrelsesformand, Leonard Lauder, må betegnes som en saga blot i farvernes fagre nye verden. Læbestift, der tidligere var en direkte indikation på det økonomiske klima, har ifølge en artikel i Time Magazine, oplevet en støt omsætningsnedgang siden 2007.


(Foto: Deborah Lippmann lancerer snart Girls lak-kollektionen, som er inspireret af den amerikanske seer-succes af samme navne, der snart sendes på DR 3)