Kvinder med former. Fyldige kvinder. Kvinder, med et BMI over 20, vinder indpas i mode- og mediebilledet. Selv britiske Vogue er hoppet med på bølgen og sætter en plus size model på forsiden af sit januarnummer. Og det er absolut på tide, mener en tidligere moderedaktør og en chefredaktør fra magasinverdenen.

Hidtil har det været mere end svært for kvinder i størrelse 46+ at finde inspiration i dame- og modeblade. Der har heller ikke været meget inspiration at hente i tøjbutikkerne, der ofte kun fører tøj op til størrelse 42.

På trods af at der altid har eksisteret kurvede kvinder, og derfor er et marked, har kvinderne ikke haft rollemodeller at spejle sig i.

Nu vender billedet. På internettet popper danske tøjsider som Juna Rose, Bon’a Parte og Zizzi op, mens Asos.com i England har indtaget det kurvede marked i stor stil. Selv modebiblen, britiske Vogue, er med på trenden. I sit kommende januar nummer har bladet for første gang en plus size-model på forsiden. Nemlig Ashley Graham, der passer en størrelse 44-46. Men det holdt hårdt. Til chefredaktør Alexandra Shulmans store frustration nægtede flere af de store modebrand nemlig at låne tøj ud, som modellen kunne blive fotograferet i.

LOG IND PÅ BT PLUS og læs hele historien om, hvordan kurvede modeller vinder frem i modebranchen netop nu. Læs også om 26-årige Mona Ebdrup, der kæmper for, at alle bliver accepteret uanset højde, drøjde og hudfarve.


I årtier har kvinder større end størrelse 38 været forvist fra modebilledet. Nu inviteres de indenfor selv på forsiderne

Kvinder med former. Fyldige kvinder. Kvinder, med et BMI over 20, vinder indpas i mode- og mediebilledet. Selv britiske Vogue er hoppet med på bølgen og sætter en plus size model på forsiden af sit januarnummer. Og det er absolut på tide, mener en tidligere moderedaktør og en chefredaktør fra magasinverdenen.

Hidtil har det været mere end svært for kvinder i størrelse 46+ at finde inspiration i dame- og modeblade. Der har heller ikke været meget inspiration at hente i tøjbutikkerne, der ofte kun fører tøj op til størrelse 42.

På trods af at der altid har eksisteret kurvede kvinder, og derfor er et marked, har kvinderne ikke haft rollemodeller at spejle sig i.

​Forsidemodeller

Nu vender billedet. På internettet popper danske tøjsider som Juna Rose, Bon’a Parte og Zizzi op, mens Asos.com i England har indtaget det kurvede marked i stor stil. Selv modebiblen, britiske Vogue, er med på trenden. I sit kommende januar nummer har bladet for første gang en plus size-model på forsiden. Nemlig Ashley Graham, der passer en størrelse 44-46. Men det holdt hårdt. Til chefredaktør Alexandra Shulmans store frustration nægtede flere af de store modebrand nemlig at låne tøj ud, som modellen kunne blive fotograferet i.



På den danske magasinfront har et nyt blad set dagens lys. Det var på tide, mener Stinne Bjerre, der er chefredaktør på Ugebladet Søndag, der som det første dameblad for ca. halvandet år siden udgav tillægget ’Kvinder med kurver’ om modetøj til større kvinder. Baggrunden var bl.a., at redaktionen selv havde savnet voksne modeller at spejle sig i. Derfor begyndte de at bruge ’almindelige kvinder’ som modeller i bladet, og det initiativ ledte videre til selve tillægget.

Artiklen fortsætter under billedet



»Vi ville lave noget, der kunne inspirere kvinder med kurver, fortælle dem, at de skulle rette ryggen, løfte hovedet og gå ud i verden og se supergodt ud,« fortæller chefredaktøren.

»For hvorfor skal man gå i sorte gamacher og en oversize tunika, bare fordi man har kurver.«

Reaktionerne på det første tillæg var ved at kaste redaktionen på Søndag omkuld.

Artiklen fortsætter under billedet

Det var et forsøg, da ugebladet Søndag for halvandet år siden lancerede sit første tillæg med modetøj til store kvinder. Men bladet blev en bragende succes. I dag er tillægget fusioneret med magasinet Q og udkommer seks gange om året. Foto PR
Det var et forsøg, da ugebladet Søndag for halvandet år siden lancerede sit første tillæg med modetøj til store kvinder. Men bladet blev en bragende succes. I dag er tillægget fusioneret med magasinet Q og udkommer seks gange om året. Foto PR Foto: PR
Vis mere


»Det var helt vildt, hvad vi fik af positiv respons. Vi havde ramt dybt ned i en masse kvinders behov,« fastslår Stinne Bjerre.
Første år udkom tillægget tre gange sammen med ugebladet. Men succesen var så stor, at tillægget i efteråret fusionerede med magasinet Q. Nu hedder magasinet ’Q – Kvinder med kurver’ og udkommer seks gange om året.

Drømme

Det første tillæg udkom, netop som mode- og magasinbranchen var kommet sig over shitstormen ’Covergate’. I februar sidste år bragte modemagasinet Cover et billede af en helt ung pige, der så udtæret ud. Billederne bragte sindene i kog, især de sociale medier kogte over, og stormen bredte sig til hele verden, indtil Cover undskyldte for at havde brugt modellen. Dermed burde vejen være banet for de kurvede kvinder i bladene. Alligevel blev der i branchen rynket på næsen over det første tillæg med de kurvede modeller. En af kritikerne var Chris Pedersen, som i mere end 15 år har arbejdet som moderedaktør for Euroman og Cover, men som kort før shitstormen havde forladt Cover for at lave tv på DR.

»Jeg undrede mig over, at et magasin for kurvede kvinder var noget, man kunne identificere sig med. Det virkede helt åndssvagt på mig. Dengang. For mig handlede mode og tøj om en drøm, om noget uopnåeligt. Men det var overlegent og arrogant at sige sådan, og det vil jeg faktisk gerne undskylde for,« lyder det i dag.

Artiklen fortsætter under billedet



Dengang mente han kun, at man kunne bruge modeller i størrelse 36 og 38 til at vise modetøj, men efter at  han selv har forladt mode- og magasinbranchen, har han ændret holdning.



»I dag synes jeg, at vi skal anerkende forskellighederne, i stedet for at fremhæve ét ideal og slå alle dem oven i hovedet, som ikke lever op til det.«
Chefredaktør på ’Q – Kvinder med kurver’ Dorthe Kandi er helt enig:

»Vi kræver retten til, at vores krop er o.k., selv om den ikke har modelstørrelse.«

’Det er o.k. at se anderledes ud’

26-årige Mona Ebdrup kæmper for, at alle bliver accepteret uanset højde, drøjde og hudfarve

I årevis har Mona Ebdrup måttet lægge øre til vildtfremmede menneskers kommentarer om sit udseende. Og størrelse.

26-årige Mona Ebdrup kæmper for, at alle uanset højde og drøjde skal accepteres.
26-årige Mona Ebdrup kæmper for, at alle uanset højde og drøjde skal accepteres.
Vis mere


»En mand på gaden vendte sig mod mig og sagde: ’Undskyld, jeg kan ikke lide fede kvinder’. Men en kvinde på Christianshavn fortalte mig, at jeg ligner hendes veninde rigtig meget, men at jeg ’er meget tykkere end veninden’. Jeg blev paf.«

Sådan indledte den 26-årige kaos-pilotstuderende en harmdirrende kronik, som i eftersommeren blev bragt i dagbladet Information. Kronikken satte gang i en heftig debat om retten til at være anderledes.

Nok er nok

Mona Ebdrup passer ikke en størrelse 38, men det berettiger ikke andre mennesker til at fortælle hende, hvad de synes om hendes vægt. Det gjorde hun klart i sin kronik. Hendes ord fik mange til at reagere.

»Jeg blev kontaktet af mange mennesker, der fortalte, hvordan de også følte sig forkerte og anderledes end ’normalen’,« fortæller hun.
Kronikken var årsag til, hun medvirkede i programserien ’Skønhedens magt’, der bliver sendt på DR K.

I serien fortæller hun, hvordan folk kan finde på at råbe: ’Kom så ...’ hvis hun løber forbi dem.

Men den slags slipper fremmede mennesker ikke længere ustraffet afsted med.

Artiklen fortsætter under billedet



»Folk kan tænke, hvad de vil, men de skal holde deres bøtte. I dag siger jeg fra overfor det. Nu er det nok. Det kan ikke være rigtigt, at vi fokusere så meget på, hvordan andre ser ud,« siger Mona Ebdrup.



Som andre kvinder med lidt for meget sul på kroppen har hun i medierne længe manglet nogen at spejle sig i. Derfor roser hun initiativer som det nye magasin ’Q – Kvinder med kurver’, der henvender sig til kvinder, som ikke passer en størrelse 38.

»Det er vildt fedt, at der kommer en større repræsentation i medie- og modebranchen. Jeg kan helt klart spejle mig meget mere i de modeller end i dem i størrelse 36,« lyder det begejstret.

Plads til alle

Men selv om der blæser nye, stærke vinde for fyldige kvinder i både mode- og mediebranchen, så mangler den kommende kaospilot stadig, at det sidste skridt i den retning bliver taget.

»Jeg mangler stadig, at det bliver normalt, at vi (de overvægtige, red.) er en del af billedet,« siger hun og peger på, at tøj i større størrelser burde integreres på bøjlestangen sammen med de gængse størrelser og ikke, som i dag, være henvist til en særafdeling i butikkerne.

»Det skal ikke gøres til noget specielt eller ekstraordinært, at man ser anderledes ud. For det er naturligt. Og verden er mangfoldig.«