Kronprinsessen leverede stof til eftertanke i åbningstalen ved Copenhagen Fashion Summit - modebranchens globale topmøde om bæredygtighed og socialt ansvar

Salige skibsreder Mærsk ville have nydt gårsdagens pittoreske syn over Operaen.

En generøs maj sol fik Olafur Eliassons lysskulpturer til at tindre kalejdoskopisk i foyeren. Turister med bare arme, så ud til at have fundet deres utopia på en kanalrundfart i København. Og 750 spidser fra den danske og internationale modebranche indtog operasalens polstrede sæder, for at deltage i Copenhagen Fashion Summit - et globalt topmøde om bæredygtighed og socialt ansvar indenfor modeindustrien.

Copenhagen Fashion Summit er et pæredansk initiativ, et visionært væksthus skabt af Danish Fashion Institute og Nordic Fashion Association med henblik på at uddanne og ruste branchen til bæredygtige og socialt ansvarlige produktionsformer. Kronprinsesse Mary, der er protektor for Copenhagen Fashion Summit åbnede det bæredygtige 'bal' med et brændende engagement:

- Mode- og tekstil er en af de største industrier i verden, og er Danmarks fjerdestørste eksportområde. Dermed har industrien en afgørende rolle i dansk økonomi. Men modebranchen indtager også en mere ufashionabel position, som en af de mest forurenende industrier i verden, sagde Kronprinsessen bl.a i sin åbningstale og slog tonen an for selvransagelse hos deltagerne, der bl.a bestod af repræsentanter fra nogle af verdens største modehuse - Gucci, H&M, Levi's, Stella McCartney m.fl.

- Vi deler alle den samme vision, og den vision er klar - at beskytte og bevare vores planet og vores medmennesker, sagde Kronprinsesse Mary og fremhævede især forbrugerens magt, som et vægtigt middel mod det bæredygtige mål.

- Historien viser, at forbrugerne spiller en afgørende rolle i forbindelse med omstillingen af en industri eller et samfund. Vi ser det bl.a i fødevareindustrien, hvor forbrugerne efterspurgte økologiske produkter og dermed skabte et marked. Det samme gør sig gældende i kosmetik- og skønhedsbranchen. Men for at vi kan blive bevidste, skal vi oplyses. Og en bevidst forbruger kan være meget magtfuld.

Så hvordan kan den bevidste forbruger spille samme afgørende rolle i modeindustriens omstilling mod mere bæredygtige forretningsmodeller?, lød Kronprinsessens åbne spørgsmål til modeindustrien, der bl.a kunne se frem til brainstorming og debat over bæredygtighedens tur fra bomuldsmark til bøjle, ganske som fødevareindustriens ditto - fra jord til bord.

- Modeindustrien er fyldt med gode ideer og kreative mennesker. Mennesker der ivrige efter forandring, og som altid er forud for deres tid. Det er, og har altid været en industri, der opfanger og spejler samfundsudviklingen. Og med så mange fremmødte i dag fra hele verden, kan man med sikkerhed konkludere, at det næsten er blevet umoderne at ignorere de voksende miljømæssige og sociale problemer som modeindustrien står over for, sagde Copenhagen Fashion Summits protektor slutteligt.

Og hvis nogen skulle være i tvivl om 'præsten' praktiserer, hvad hun prædiker, så var Kronprinsessen iført en kjole fra H&Ms Conscious Collection. Tilmed den samme kjole, som Mary havde på i april måned ved indvielsen af mor og barn centret i Kolding. Bæredygtighed OG genbrug, mon ikke at det giver dobbeltpoint i den grønne bog?

Copenhagen Fashion Summit 2012 deltager i Rio+20 forhandlingerne i Brasilien i juni måned.