Når krisen kradser slår vi os på (neglelak) flasken. Markedsforskningsvirksomheden NPD Group melder om eksorbitante omsætningsstigninger på neglekosmetik i 2011

Fastelavnsriset Nicki Minaj har én. Pre-pubertære Bieliebers bruger deres hårdt opsparede lommepenge på Justins. Ja, selv reality-rædsler som The  Kardashians er blevet foreviget på flaske. Indenfor de sidste par år har skønhedsindustrien lanceret en sand kaskade af lakker med kendis-signatur.

Og vi, forbrugerne, klapper i vores små hænder, når spritnye kunstner-kollaborationer, neglelak strips, gel lakker og shatter lakker (krakelerende lak, red.) står og frister i stormagasinet. I så udpræget grad, at neglekosmetik for længst har overhalet læbestiften, som vores foretrukne farve-fix i krisetider.

- Vi plejer at tale om læbestift-indekset, nu taler vi om lak-indekset, siger præsidenten for Coty Beauty (der bl.a ejer O.P.I og Sally Hansen) Renato Semerari til The New York Times.

Dét læbestift-indeks Semerari hentyder til blev 'opfundet' af Estée Lauders bestyrelsesformand Leonard Lauder i starten af 2000. Lauders teori var, at salget af læbestift var en direkte indikation på det økonomiske klima. Men hvor salget af læbestift steg under recessionen i 2001, har læberødt, ifølge en artikel i Time Magazine, lidt den tort at opleve omsætningsnedgang siden 2007.

Når krisen kradser nu, vælger vi i stedet at kradse igen. Og det gør vi med kunstfærdige kløer pyntet med designerlak, glimmer gele, leopard strips, eller noget af alt det andet skønheds-skyts, som selvopholdelsesdriften kan stives af med.

- Negle er blevet modetilbehør, siger senior analytiker fra NPD Group Karen Grant til New York Times.

Ifølge NPD Group der bl.a kortlægger kosmetik-industriens trends, lød omsætningen på neglekosmetik på 710 millioner dollars i USA i 2011. Stormagasin-brands oplevede en imponerende omsætningsstigning på 67% sidste år i forhold til 2010. I samme periode steg mass-market mærkerne med 29%.

Find inspiration til dit næste forbrugs- og farve-fix foroven.

 

.