Både danskere og nordmænd klager i disse dage over indholdet i deres julekalendere fra kosmetikfirmaer.

En julekalender fyldt med lækre duftprøver fra prominente mærker til kun 299kr, med en salgsværdi på 600kr. Det lyder næsten for godt til at være sandt, og det var det også, har en masse danske kunder fundet ud af.

Julekalenderen fra L'Oreal Luxe er blevet solgt i Matas-butikker over hele Danmark, og indholdet skuffer.

- Synes godt nok at det er for ringe, at I fylder en kalender med vareprøver, og så tager 299 kroner for den! Kan man få de penge tilbage igen! For i hvilken verden er det okay at sælge ting I får leveret af leverandøren gratis? Synes simpelthen det er under al kritik! skriver en vred bruger på Matas' Facebook-side. Og hun er langt fra den eneste.

Kalenderen indeholder små prøver, hvoraf der på flere står, at det er gratis vareprøver og at de ikke er til salg. Andre opfindsomme indslag i kalenderen er rabatkuponer og produkter til mænd - i en kalender, som ellers appellerer meget til kvinder. På Matas' Facebook-side kan man også se, at dem, der klager, er kvinder.

- Er godt nok noget forarget over, hvad jeg i dag fandt i min julekalender med duftprøver. Ikke nok med at jeg har givet 300 kr. for en kalender fyldt med gratis duftprøver, fandme så om det, der ligger i låge nr. 5, så ikke er en rabat kupon på Armani-produkter. Altså ikke nok med selve kalenderen har kostet 300 kr., hvis jeg skal få glæde af den, så skal jeg fandme også bruge penge? Og endda på Armani-produkter, som endda er et dyrt produkt. Spild af penge, skriver en anden vred bruger. Denne bruger var endda heldig - flere andre skriver på Facebook, at der hos dem var en tom låge den 5. december.

Matas har flere gange beklaget fejlen, og oplyst, at folk der har købt kalenderen fra L'Oreal Luxe til 299kr kan få pengene tilbage ved at gå ned i sin nærmeste Matas. Henrik Engberg understreger, at der kun er tale om kalenderen til 299kr.

- Kalenderen lever hverken op til vores eller kundernes forventninger.Det har vi også taget konsekvensen af, og man kan få pengene tilbage for sin kalender, siger Henrik Engbjerg, der er informations- og miljøchef hos Matas.

Han oplyser, at de solgte kalenderen på baggrund af information fra leverandøren om, at den havde været en succes i flere EU-lande, heriblandt Tyskland. Men ifølge Henrik Engberg var de ikke klar over, at flere af duftprøverne i kalenderen var gratis prøver.

Ligger fejlen hos jer, der ikke har tjekket produkt ordentligt igennem, eller hos leverandøren?

- Det vil jeg lade andre afgøre, men det vigtigste er at vi giver pengene tilbage, siger Henrik Engberg fra Matas.

Danske kvinder er ikke de eneste i norden, der skuffet åbner låger hver morgen. VG skriver om en lignende julekalender fra kosmetikkæden KICKS, til nogenlunde samme pris som den danske fra L'Oreal Luxe. Også enslydende består den norske kalender mest af bittesmå vareprøver og rabatkuponer, som kun giver en lille rabat på nogle meget dyre produkter. Og så var der heller ikke noget i låge nr. fem. 

Den norske kalender har været meget populær, og er ifølge VG blevet revet ned fra hylderne. Værdien på de små vareprodukter skulle ifølge KICKS være på 1055 norske kroner. Kalenderen i Norge er nu blevet trukket tilbage, og kunderne kan enten få pengene tilbage, eller beholde kalenderen og få en parfume fra Lancome. 

Hos L'Oreal Luxe er man kede af, at kunderne har været utilfredse med den danske kalender.

- Produktet er selvfølgelig ikke i orden, hvis kunderne er utilfredse. Havde vi vidst på forhånd, at reaktionen ville være sådan her, så havde vi ikke sendt den ud, siger Niels Westerbye Juhl, der er leverandør af kalenderen fra L'Oreal Luxe.