Åbner du en mands klædeskab, vil der sandsynligvis hænge flere udgaver af den lyseblå skjorte. Gennem tiden er den set i mange former og faconer. Men én ting er sikker: Den er en uniform, som mange mænd trækker i. Hver dag.

Min far har fire lyseblå skjorter i sit klædeskab. De hænger snorlige mellem habitter fra 90erne, skovmandsskjorter og klassiske herreskjorter med kulørte twists. Fire lyseblå skjorter lyder umiddelbart ikke som mange. Men ser man på, hvor stor en andel de udgør af hans samlede antal skjorter, begynder det at ligne noget. Det nærmer sig nemlig halvdelen.

Gennem tiden har min far købt skjorter. Mange skjorter. Og mange af disse skjorter er røget ud igen, når de var udtjente. Selv om han prøver at forny sine skjorteindkøb, ender han ofte med at gå tilbage til den tidløse klassiker. Den lyseblå.

Den lyseblå skjorte skal være af en bestemt støbning. Gerne faconsyet og med knapper på lige række. Uden krumspring eller nytænkninger. Den må ikke være for kort, for så irriterer den. Og bliver den for lang, irriterer den også. Min fars meninger er mange, når det kommer til den lyseblå skjorte. Men det er, fordi den er så vigtig, og den bliver aldrig smidt i skraldespanden, uden at den bliver erstattet med en ny, der til forveksling ligner. Den er en klassiker. Og skjorteklassikeren har sin plads i tøjskabet.

At den lyseblå skjorte har opnået så stor popularitet blandt mænd er ikke mærkværdigt, hvis man spørger Maria Mackinney-Valentin. Som lektor på Kunstakademiets Designskole beskæftiger hun sig med trends og modens betydning og er ikke i tvivl om, hvad der ligger til grund for, at den lyseblå skjorte kan findes i hobetal på mange mænds bøjlestænger.

»Når den lyseblå skjorte skal ses i en modekontekst, skal man skelne mellem to ting. Nemlig mode og tøj. Tøj er det funktionelle, som skal dække kroppen til, så vi ikke fryser eller støder nogen. Derimod er mode de symbolske lag, hvorigennem vi kommunikerer vores identitet. Den lyseblå skjorte ligger tæt på at have definitionen tøj. Der er mange mænd, som har ti lyseblå skjorter i deres garderobe, og så kan de bare tage den første den bedste – eller den reneste – og gå på arbejde. Samtidig handler den lyseblå skjorte om at kommunikere, at man tilhører en gruppe. Den bliver en slags medlemskort,« siger hun.

I 2006 var Maria Mackinney-Valentin den første i Danmark til nogensinde at modtage et ph.d-stipendiat på modeområdet. Siden har hun forsket i modens mange aspekter – om alt fra forbrugeradfærd til modehistorie. Hun har netop udgivet bogen »Fashion Identity: Status Ambivalence in Contemporary Fashion« på det britiske forlag »Bloomsbury«. I bogen dykker hun ned i, hvor tæt identitet og tøj er forbundet. Hun peger på, at den lyseblå skjorte er nemt aflæselig. Skjorten bliver nemlig udtryk for en fællesidentitet, som gør sig gældende i mange erhverv – skjorten er en uniform, som fortæller meget om skjortebærerens identitet.

»For alle uniformer gælder det, at det skal være nemt at identificere en person. Er det en kirurg, en buschauffør eller en politibetjent? Den lyseblå skjorte er på samme måde en uniform. Man bruger den typisk i konservative miljøer, hvor man gerne vil udtrykke nogle bestemte værdier,« siger hun.

At den lyseblå skjorte udtrykker nogle bestemte værdier er vigtigt for dem, som dagligt iklæder sig den. Selv om det er noget, der er funderet i underbevidstheden.

»Der er en lang kulturhistorie, der tilskriver den blå farve værdier såsom loyalitet, intelligens og optimisme. Kigger man ud i naturen, er den blå farve det modsatte af grå. Den blå himmel, det blå hav. Den giver positive associationer, som er praktiske, hvis man for eksempel arbejder i en bank,« siger Maria Mackinney-Valentin.

Hun overvejede på et tidspunkt at lave et forskningsprojekt om den lyseblå skjorte. Hun synes, at det er interessant, hvordan mange iklæder sig et stykke tøj, som skaber en fælles identitet. Samtidig med, at vi lever i en tid, hvor individualitet er i højsædet. Men hun forstår udmærket, hvorfor den klassiske, lyseblå skjorte er populær. Årsagen skal findes i skjortens farve.

»Blå er en måde, hvorpå man kan have en farve på uden at have en farve på. Den er anonym i sit udtryk. Det er mindre formelt end at have en hvid skjorte på, men det bliver ikke så påfaldende som at have en rød skjorte på. Hvis man har den på, når man er på arbejde, ser man seriøs ud uden at virke distanceret,« siger hun.

Selv om der findes et utal af klassiske, lyseblå herreskjorter, er det populært at fortolke den populære beklædningsgenstand. Det ligger i modens DNA at skubbe til normerne. Og at nytænke en gammel kending som den lyseblå skjorte er en oplagt mulighed.

Et af de danske mærker, som er særligt kendt for at gentænke den lyseblå skjorte, er Soulland. I over ti år har tøjfirmaet vendt og drejet klassiske elementer fra herregarderoben – og med stor succes. Det hele startede i 2002 med T-shirts produceret af designeren Silas Adler, men i 2006 tog det fart, da Jacob Kampp Berliner blev medejer, og Soulland for alvor blev et anerkendt tøjmærke. Som også har lyseblå skjorter i kollektionerne.

»Vi har arbejdet med den lyseblå skjorte på forskellige måder, siden vi startede med at lave skjorter. Skjorten er en vigtig del af vores identitet som brand. Det er noget, som betyder rigtig meget i vores kollektioner. Udtryksmæssigt, men også set i et forretningsperspektiv,« siger Soulland-designeren Silas Adler.

Den klassiske herreskjorte er blevet vendt og drejet på mange forskellige måder i den tid, Soulland har produceret skjorter.

»Vi har ændret materialer og ændret detaljer. Det er helt klart en del af vores design-DNA at tage klassiske styles og prøve at redefinere dem,« siger Silas Adler.

Gennem tiden har Soulland opfrisket den lyseblå skjorte på mange forskellige måder. Én har fået brede, hvide striber hen over brystet, en anden har stykker af forskelligt blåmønstret stof, som giver skjorten et patchwork-udtryk. En tredje, og den nyeste på stammen, er kortærmet og har en særpræget hals.

»For tiden har vi leget med at blande den lyseblå skjorte med bowlingskjorten, hvor kraven har en lille revers. For os handler det om at tage den klassiske blå og lidt stive skjorte og gøre den lidt mere festlig. Fusionen med bowlingskjorten har referencer til halvtredserne i USA med bowling, diner og drive in-biografer,« siger Silas Adler.

Han mener, at den lyseblå er oplagt at arbejde med, fordi den kan modelleres på mange forskellige måder.

»Den lyseblå skjorte er god at eksperimentere med, fordi du kan gøre en lang række ting ved den, uden at folk føler, at det bliver for risky,« siger han.

En af dem, som er stor tilhænger af den lyseblå skjorte, er Martin B., der ikke ønsker at blive citeret med sit fulde navn. Han står bag Instagram-profilen »MartinTheMeat«, der har 37.000 følgere på det sociale billeddelingsmedie, og har mellem 10 og 15 lyseblå Oxford-skjorter i sin garderobe. De er basiselementer i hans monokrome tøjstil, som han næsten dagligt viser frem gennem opslag på Instagram.

»Man bliver aldrig hverken overdressed eller underdressed, når man har den på. Den passer til alt. Hvis jeg er lidt i tvivl om, hvad jeg skal have på, så er det næsten altid en lyseblå skjorte, jeg ender med,« siger han.

Og den lyseblå skjorte vælger han af en simpel grund. Det, han udstråler.

»Hvis jeg skal til et møde, kommer jeg ikke i en Supreme-T-shirt og et par snørede cowboybukser og store gummisko. Der passer det bedre, hvis man trækker i en lyseblå skjorte. Så ser man mere professionel ud,« siger han.

Ligesom mange andre mænd har han en klar holdning til, hvordan en skjorte skal være. For det kan jo ikke bare være hvilken som helst.

»Snittet skal være godt. De skjorter, jeg er gladest for, er dem, der sidder til, men uden at det bliver helt slim. De skal have en god længde, for jeg har næsten altid skjorten uden på bukserne. Men den må heller ikke være for lang. Og så skal man kunne se, at kvaliteten er god med godt stof og pæne knapper. Ærmerne skal ikke være for lange, og den skal sidde pænt i halsen,« siger Instagrammeren og fortsætter:

»Jeg vil altid have en lyseblå skjorte i min garderobe.«

Lasse Lundstrøm, butikschef i Stenströms Flagship Store i Hellerup, oplever, at det er generelt, at mænd har lyseblå skjorter i deres garderobe. Den lyseblå skjorte er populær i det svenske tøjmærkes butik i Hellerup, og det skyldes ifølge Lasse Lundstrøm, at den er en hverdagsskjorte.

»Den lyseblå skjorte er en vigtig del af herregarderoben, til både business og hverdag, ligesom den hvide skjorte er det. Den er elegant og præsentabel til enhver anledning,« siger han.

Set ud fra et forretningsperspektiv er den lyseblå skjorte også essentiel for Stenströms-forretningen i Hellerup.

»Den lyseblå skjorte er en storsælger, den er et must have,« siger Lasse Lundstrøm.

Tilbage hos Maria Mackinney-Valentin, lektor ved Kunstakademiets Designskole, er der ikke megen tøven. Hun er ikke i tvivl om, at den lyseblå skjorte kommer til at bestå.

»Man bearbejder hele tiden modens kulturarv og fortolker den,« siger hun.

Så selv om moden skifter hastigt, og de store modehuse ustandseligt finder på nye, sprællende kollektioner, vil fænomenet »den lyseblå skjorte« formentlig altid eksistere. Når manden står foran tøjskabet om morgenen, skal han blot finde ud af, om skjorten skal stoppes ned i bukserne, og om den skal peppes op med slips, butterfly eller ingen af delene.