Store fester, dyrt merchandise og gratis gaver

De mange lande, der i disse dage konkurrerer i det internationale Melodi Grand Prix, bruger millioner af kroner på at promovere deres sange og deres land over for de mere end 1500 journalister, der er rejst til den aserbajdsjanske hovedstad Baku for at dække den årlige musikkonkurrence.

Men Danmark har for længst meldt sig ud af den side af konkurrencen. DR har hverken råd eller lyst til at bruge de økonomiske ressourcer, siger underholdningschef i DR, Jan Lagermand Lundme.

- Vi har ikke de midler, som nogle lande bruger på det her. Men det er også et spørgsmål om prioritering. Vi mener, det handler om at have en god sang, og de sidste fem år i træk er det lykkedes os at komme i finalen. Det er altså nordisk rekord, siger han og understreger, at DR også har et ansvar over for danskerne.

- Det er trods alt deres licenspenge, vi bruger, siger han.

Men det giver Danmark svære vilkår i konkurrencen, mener producer Remee, der er en af de tre, der har skrevet årets danske bidrag. Han har været i Baku de sidste par dage, og her er det gået op for ham, at showet handler om meget mere end at have en god sang. Det kræver også, at man skaber en masse opmærksomhed om sin sang, ellers er der mulighed for, at man drukner i mængden. Og de få ressourcer gør det derfor endnu sværere, hvis ikke umuligt, at vinde Eurovision.

- Vi mener, vi har den bedste sang. Men sammenlignet med de andre lande, er vi bare et lille hold, der prøver at skabe noget interesse om sangen. Og det har vist sig, at det er svært at hamle op mod de mange lande, der holder store events og fester i ugerne op til showet for at skabe international fokus, siger han.



Flere kan betale
I DR kan man godt forstå Remees bekymring, men samtidig gør Jan Lagermand Lundme opmærksom på, at i de andre lande er det ikke nødvendigvis den nationale tv-station, der betaler for hele pr-gildet. Det er også kunstnerens pladeselskab, sponsorer og forretningsverdenen, der er med ind over.

- Vi var til en stor fest for Norge, som var arrangeret af den norske ambassade, da de godt kunne se, at der her var en mulighed for at sætte fokus på deres land, siger han.

Remee fortæller, at han og  partneren Chief 1, der har stiftet deres eget pladeselskab og lavet kontrakt med Soluna Samay, allerede har brugt rigtig mange penge på grand prixet. Men deres fokus har blandt andet være at prioritere en musikvideo og fået igangsat en plade. De var simpelthen ikke klar over, hvor vigtigt det også er at lave intens pr-arbejde på sangen. Ikke mindst i værtslandet op til showet, bliver skudt i gang.

Han har derfor appelleret til den danske fanskare samt de danske journalister i Baku om at hjælpe med at skabe fokus omkring den danske sang. Blandt andet ved at gøre andre udenlandske journalister opmærksom på Soluna Samays internationale fortid.

- Vi er bare oppe mod hårde odds, siger han og kan heller ikke lade være med at tænke på, om Danmark overhovedet har råd til at vinde Eurovison.

Koster 1,36 mia. kr.
Flere lande bruger mange hundrede mio. af kr. på at holde showet. Og i år har Aserbajdsjan slået rekorden.

Det menes, at landet har brugt hele 277 mio. dollars, hvilket svare til ca 1,6 mia kr, på at stable dette års show på benene. Det inkluderer alt fra infrastruktur til hoteller. Desuden er der bygget en helt ny arena, der skal lægges oven i regnestykket.

Men et internationalt Melodi Grand Prix behøver altså ikke at være så dyrt, fastslår Jan Lagermand Lundme.

- Jeg mener Norge brugte omkring 180 mio. kr. forrige år. Og vi formåede også at holde et flot grand prix for 11 år siden, efter Brødrene Olsen havde vundet, så selvfølgelig kan vi holde det igen. Men det her viser også forskellene på Øst og Vesteuropa. Her er formålet, at det skal være så stort som muligt. Det er succeskriteriet. I Skandinavien og i den vestlige del går vi nok mere op i, at det er godt og i kvalitet, siger han.