Lyt til artiklen

Når Eurovisionens Melodi Grand Prix til næste år kan fejre sit 60 års jubilæum, kommer der til at mangle to lys i kagen. Eller to videoer i maskinen, om man vil; det allerførste grandprix fra 1956, som man ved ikke findes på bånd, og så det, der blev sendt fra Danmark i 1964.

Historierne om, hvorfor grandprixet fra 1964 ikke findes, har været mange. Én går på, at båndet gik tabt i en brand. En anden at nogle grandprix-skeptiske DR-chefer i løbet af 1970erne besluttede sig for at optage noget andet og mere finkulturelt hen over det dyre bånd, grandprixet var blevet optaget på.

Men nu kan BT afsløre, at årgangen 1964, der af EBU (European Broadcasting Union, der står for grandprixet, red.) bliver betegnet som ’grandprixets hellige gral’, aldrig nogensinde blev optaget.

Sådan lyder det i hvert fald fra en DRs teknikere på showet den 21. marts 1964, Poul Fuglsang.

- Selvom DR dengang var på forkant med udviklingen, havde vi kun fire videooptager-maskiner til hele DR. De skulle klare alt; optagelse, redigering, afvikling osv. Pauseindslaget det år var optaget på forhånd, og for at intet skulle gå galt i afviklingen af dette, lå det på to af båndmaskinerne. De to andre blev brugt til de programmer, der blev sendt på DR før og efter grandprixet. Ergo var der altså ingen ledige maskiner til rådighed til at optage grandprixet, siger Poul Fuglsang, der i dag arbejder i DRs museum, til BT.

De eneste klip, der findes fra grandprixet i 1964, er åbningen, hvor værten Lotte Wæver byder velkommen og Tivoli-Garden underholder, samt et fra slutningen, hvor den italienske vinder Gigliola Cinquetti optræder med sin vindersang. Klip der stammer fra andre stationer end DR.

En frygtelig skam mener den mangeårige grandprixvært og -kommentator, Jørgen de Mylius.

- Jeg tænker, det er ærgerligt, at der ikke eksisterer en optagelse af det år. For dokumentationens skyld. Men dengang mente man ikke, at den slags havde betydning for eftertiden. Det var vigtigere med de store taler på Amalienborg og Christiansborg, siger Jørgen de Mylius, som i en ny bog ’Alle tiders Melodi Grand Prix’ fortæller anekdoter om hvert eneste år i Det internationale Melodi Grand Prix.

Således også om 1964, hvor en tilfældig mand midt under showet pludselig sprang på scenen.

- Han havde et kæmpe banner, hvor han med sort tusch havde skrevet ’Boykot Franco og Salazar’ med direkte hentydning til de to diktatorer i Spanien og Portugal, husker Jørgen de Mylius. Optrinnet vakte forskrækkelse blandt de tilstedeværende i salen, og manden fik senere en bøde på 150 kroner for at have forstyrret den offentlige orden. Et optrin der altså ikke findes på bånd.