Har du også undret dig over vareudbuddet ved kassen i supermarkedet? Berlingske har søgt fællesnævneren. Der er tre.

At forklare alle tilværelsens store gåder kræver nok mere end 2.700 tegn. Men vi kan dog løse en af de mindre gåder, som til gengæld hyppigt har lejlighed til at presse sig på. For når man står i kø til kassen i supermarkedet og falder i staver, må man igen og igen rammes af forundring over, hvad strengene til en osteskærer har til fælles med kondomer, batterier, tyggegummi og halvliters sodavand, der er anbragt side om side på de mest attraktive hyldemeter i butikken.

Enten har alle andre mennesker et betydeligt mere spændende sexliv eller mærkelige spisevaner, end Berlingskes fantasi trods alt rækker til. Eller også er der en god forklaring på spørgsmålet, som lader til at komme bag på dem, der burde vide det.

»Ja, haha, man kan spørge sig selv, hvad de ting har til fælles. Men for os handler det egentlig bare om godt købmandsskab. Der er tre grunde til, at varer hænger ved kassen,« siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop, som har kassekøer og ostestrenge over hele landet fordelt på Kvickly, Irma, Fakta og de forskellige Brugsen-butikker. Udvalget af varer i kassen kan variere lokalt, men varerne vil som regel opfylde de samme tre kriterier

Den første grund til at flytte varer op til kassen er tyverisikring. Det minimerer risikoen for tyveri at have varer tæt på kassen, hvor personalet kan holde øje med dem - og små varer er nemmere at stjæle.:

»Det er impulsvarerne, der hænger ved kassen. Man står jo bare der og har ikke andet at lave. Og så får man øje på ostestrengene og tænker, hov, dem mangler vi garanteret derhjemme, jeg lægger lige en pakke på båndet for en sikkerheds skyld,« siger Jens Juul Nielsen, der nødigt vil afsløre for meget om avancen på ostestrenge eller andre varer.

Men nu vil Berlingske jo ikke traditionelt kritisere erhvervslivet for profitmaksimering, og den tredje grund til at hænge en vare tæt kassen er den enkle, at butikkens avance på den er høj.

Det er også derfor, du indimellem kan se andre varegrupper flyttet op til kassen. Leverandøren har da sandsynligvis aftalt med butikken, at de får varerne til særligt god pris i en periode

.

Ostestrengene opfylder alle tre betingelser: Butikken tjener godt på dem. De er nemme at stjæle. Og de fleste af os har ingen anelse om, hvor mange ostestrenge vi har derhjemme. Ikke indtil den dag vi rydder op i køkkenskufferne og finder syv pakker med tre strenge i hver, alle købt når man stod og stenede i kassen og pludselig fik angst over ikke at kunne komme hjem og skære sin ost som et civiliseret menneske.