Restauranter bruger smarte trick for at få dig til at bestille mere mad, dyrere vine eller bestemte retter, når du går ud og spiser.

Du kender det sikkert: Du sidder på en restaurant med din bedre halvdel og vil bestille en hovedret, da tjeneren gør jer opmærksomme på de lækre kammuslinger, de også har på menukortet, og som det iøvrigt er sæson for lige netop nu. Pludselig kan ingen af jer nøjes med bøffer og brun sovs, selv om I på forhånd var enige om, at I faktisk ikke var særlig sultne.

Eksemplet er et tænkt, men ikke desto mindre et realistisk billede på, hvordan tjenere bruger små effektive kneb til at få dig til at vælge bestemme ting fra menukortet. Ofte ting, som øger restaurantens fortjeneste eller som på anden vis er en fordel for ejeren.

Det er virksomheden QuickOrder, der hjælper restauranter med at øge og effektiviserer deres drift, som på deres hjemmeside kommer med syv gode råd til, hvordan restaurantører kan få gæsterne til at bruge flere penge.

1. Restauranten har et tilbud om, at du sparer penge, hvis du køber flere retter
Det kan være, at en enkelt ret koster 150 kroner, men hvis du køber to, koster det kun 175, mens tre kan fås for den nette sum af 200 kroner.
En sådan prissætning er ofte med til at øge gæsternes forbrug.

2. Tjeneren fortæller dig, at du for et beskedent ekstra beløb kan få en ret, en vand eller noget andet oveni
Når du står i kiosken og vil købe en Marsbar og får at vide, at du for kun en femmer ekstra kan få en mere, så drager du ofte af sted med to stykker chokolade i lommen.
På samme måde kan tjeneren på en restaurant friste dig til at bestille mere ved for eksempel at sige, at de kan få en dessert med til halv pris.

3. Rabatkort skal få dig til at komme igen
Dette er et meget smart trick, for hvis du har haft en god oplevelse på restauranten, er du mere tilbøjelig til at komme igen. Hvis du så også får et rabatkort med, hvor du får rabat næste gang, du kommer, er du nok mere tilbøjelig til at vælge præcis den restaurant igen.

4. Et tidsbestemt tilbud
Du får måske et tilbud om en ret eller en drink, så du kun kan få i netop det tidsrum. På den måde bliver du presset til hurtigt at tage en beslutning om at købe mere.

5. Kokken anbefaler
På nogle restauranter anbefaler køkkenet på forhånd bestemte retter. Det gør de blandt andet for at kunne planlægge indkøb, undgå madspild og få en højere fortjeneste. Mange gæster forbinder også kokkens anbefaling med et kvalitetsstempel.

6. Det gyldne ni-tal
Mange kunder opfatter af en eller anden grund en pris for billigere, hvis den ender på ni i stedet for nul. Selv om besparelsen er nærmest ikke eksisterende, får du alligevel en opfattelse af, at priser på 'skæve' tal er billigere end de runde.

7. Du skal ikke vælge vin 'nummer to'
Hvis restauranten har tre vine, én til 100 kroner, én til 150 og én til 200, vil de fleste vælge den til den mellemste pris, fordi de ikke ønsker at virke nærrige. Derfor er 'vin nummer to' ofte den, restauranten har den største fortjeneste på.