Hansens Flødeis har haft bedre dage.

Det traditionsrige familiemejeri har netop præsenteret deres dårligste resultat i fem år.

De to ejere, brødrene Rasmus og Anders Eibye Hansen, kan nemlig med deres seneste årsregnskab fremvise et underskud på godt en million kroner.

I ledelsens beretning gøres det ligeledes klart, at man ikke er tilfreds med isvirksomhedens skuffende resultat.

Forklaringen på underskuddet skal dog findes i særligt de 'ekstreme prisstigninger', der kom som følge af coronakrisen og krigen i Ukraine, skriver brødrene i beretningen.

Samtidig har Hansens Flødeis også i det seneste regnskabsår skullet betale knap 700.000 kroner tilbage til staten i coronakompensation for løn til deres hjemsendte ansatte.

Året forinden havde Jægerspris-brødrene da også mere end 350.000 kroner i overskud, mens de nu har måttet skrumpe egenkapitalen i den gamle familievirksomhed parallelt med millionunderskuddet.

Der er desværre heller ikke udsigt til at vende skuden for den traditionsrige isproducent lige med det samme.

Hans Jørgen Eiby, indehaver af Hansens Flødeis i Jægerspris laver is efter gammeldags principper og sælger stort.
Hans Jørgen Eiby, indehaver af Hansens Flødeis i Jægerspris laver is efter gammeldags principper og sælger stort. Foto: Morten Juhl
Vis mere

I ledelsesberetningen skrives det nemlig, at man fortsat regner med at være påvirket af inflation og lønstigninger i år.

I det seneste regnskabsår kunne man ligeledes se, at virksomheden blev udvidet med tre fuldtidsbeskæftigede, mens personaleomkostningerne steg med hele 2,5 millioner kroner.

Dog bibeholder brødrene 'troen på, at det nye år vil gå den rigtige vej, omend der stadig er en del usikkerheder'.

Heldigvis står det heller ikke lige så skidt til i Rasmus og Anders Eibye Hansens moderselskab 2707 ApS, som ejer Hansens Flødeis.

I moderselskabet er der nemlig trods nedgang fortsat et overskud på mere end to millioner kroner, som mere eller mindre er blevet overført som udbytte til egenkapitalen, der nu tæller mere end 41 millioner kroner.