Han spiser kage hver dag og drikker 18 genstande om ugen. Alligevel har 80-årige Helge Adam Møller en biologisk alder på kun 65 år.

Den biologiske alder afhænger af kroppens sundhedsmæssige tilstand.

Ernæringseksperten, Martin Kreutzer, har fulgt politikeren – og noteret sig, hvad han spiser og hvordan han træner. Hans vurdering er, at Helge Adam Møllers krop er 15 år yngre end  fødselsattesten siger. Det skriver Jyllands-Posten.

Helge Adam Møller er tidligere jægersoldat, har været medlem af Folketinget, og sidder i dag i Regionsrådet for Region Sjælland. Og så er han i meget fin form, lyder vurderingen fra Martin Kreutzer, der kalder niveauet af fysiske aktivitet, som politikeren praktiserer for ‘eksemplarisk’.

Helge Adam Møller på vej ned af Christiansborgs gange, mens han stadig var medlem af Folketinget. I dag sidder han i Regionsrådet i Region Sjælland.
Helge Adam Møller på vej ned af Christiansborgs gange, mens han stadig var medlem af Folketinget. I dag sidder han i Regionsrådet i Region Sjælland. Foto: Katrine Emilie Andersen
Vis mere

Helge Adam Møller spiller golf flere gange om ugen. Han tager så vidt muligt cyklen eller fødderne, når han skal noget i nærheden af sit hjem, og så træner han derhjemme – hver dag.

For eksempel hænger han dagligt med hovedet nedad i et par minutter. Han gennemfører tre gange hver dag et fast træningsprogram med 12 armbøjninger, fem armhævninger, 15 squats og 30 øvelser med begge hænder for at sikre, at han ikke mister styrken til at kunne skrue låget af et syltetøjsglas. 

Sidst går han fire gange om ugen ned i sit fitnesscenter og styrketræner i 40 minutter hver gang.

Da han tidligere i år holdt foredrag om sin vej ind i politik, leverede han til stor begegejstring for publikum 10 armbøjninger på scenen. Det skriver Sjællandske Nyheder.

Når Martin Kreutzer skal vurdere Helge Adam Møllers indsats, er der særligt én af tingene, der batter.

Øvelserne, han laver hjemme på stuegulvet er med til at bremse aldringen, men det er styrketræningen fire gange om ugen, der gør den største forskel for politikerens biologiske alder.

For det er styrketræningen i fitnesscentret, der er afgørende for, at Helge Adam Møller har styrken til at gennemføre de daglige øvelser, siger ernæringseksperten.

»Hvis han ikke lavede sin styrketræning, men kun kørte sine øvelser derhjemme, vil jeg forvente, at det relativt hurtigt ville blive vanskeligere for ham at gennemføre dem. Så ville han hurtigere komme til det tidspunkt, hvor han kun kunne lave fire kropshævninger og så tre osv. Ved at styrketræne i fitnesscenteret kan han potentielt udsætte tidspunktet, hvor han ikke længere kan lave fem kropshævninger, til langt ude i fremtiden,« siger Martin Kreutzer til Jyllands-Posten.

Vil man selv gå politikerne i bedene, og holde de aldersrelaterede forandringer i kroppen fra døren, kan det anbefales at købe et klippekort til et fitnesscenter.

Ifølge Martin Kreutzer er to ugentlige træninger minimum. Tre træningspas om ugen er realistisk, mens det altså er optimalt, at styrketræne hver anden dag.

Herunder kan du høre fredagens udgave af Det, vi taler om og 'den kontante time'.