Vi har samlet seks tips, der gør dig i stand til at hitte rede i ingredienser, E-numre og sukkerindhold, så du kan vælge de sundeste fødevarer, hvis du eksempelvis afprøver sukkerafvænning i tre uger eller leder efter sund mad til dine fastedage.

Det finder du på varedeklarationen
På færdigpakkede fødevarer skal der blandt andet være en ingrediensliste, hvor du kan se, hvilke ingredienser produktet indeholder, samt en næringsdeklaration, der giver overblik over næringsstoffer og energiindhold.

Sådan er ingredienslisten bygget op
Ingredienslisten er bygget sådan, at den ingrediens, produktet indeholder mest af, står først, derefter kommer den ingrediens, produktet indeholder næstmest af og så videre. Ingredienser, der kun udgør to procent eller mindre af produktet behøver ikke stå i faldende rækkefølge og kommer i tilfældig rækkefølge sidst på ingredienslisten. Hvis en ingrediens er en del af produktets navn (som rug i rugbrød eller pære i pæreyoghurt) eller derfor eksempel er et billede af et produkt på emballagen, skal du kunne se, hvor mange procent afproduktet der er i varen.

Find det sundeste produkt
Vil du have de sundeste produkter i indkøbskurven, råder cand. scient. i human ernæring Per Brændgaard dig til at bruge næringsdeklarationen og ingredienslisten til sammenligning.

– Det giver ikke rigtigt mening at kigge på varedeklarationen på et enkelt rugbrød. Du er jo nødt til at have noget at sammenligne med, så sammenlign rugbrød med rugbrød, yoghurt med yoghurt osv. På den måde kan du (afhængigt af, hvilket produkt det drejer sig om), vælge det produkt med mest fuldkorn og mindst fedt, salt og sukker.

Få styr på saltet
Saltindholdet på mange fødevarer er angivet i natrium. Et gram natrium svarer til 2,5 gram salt.

Tjek sukkerindholdet
Det kan være svært at gennemskue typerne af sukker i en varedeklaration og ifølge Jeppe Matthiessen, der er seniorrådgiver i DTU Fødevareinstituttet, gør producenterne det tit ikke nemmere for dig.

– Oftest er det sukker, der bliver tilsat en fødevare, sukrose, men det kan også være for eksempel sirup, glukose eller fruktose. Nogle gange er tilsat flere forskellige typer af sukker i samme produkt. Det betyder, at indholdet af den enkelte sukkerart bliver lavere, hvilket igen betyder, at det står langt nede på ingredienslisten, så det virker, som om sukkerindholdet ikke er så højt, men det kan det jo være alligevel, hvis der er tale om flere typer af sukker i mindre mængder.

Sådan tackler du e-numrene
Der findes omkring 300 tilsætningsstoffer (kun 47 tilsætningsstoffer er tilladt i økologiske varer). Hvert stof har sit E-nummer. Og hvordan får du så overblik over dem?– Det er så godt som umuligt, siger cand. scient. i human ernæring Per Brændgaard, som ikke mener, at der er grund til at være alt for bekymret over det, medmindre du er allergisk.

– For eksempel har C- vitamin jo et E-nummer, fordi det bruges som antioxidant, så varen holder bedre. Og det er jo noget, som folk køber som kosttilskud, siger han, der dog synes, at du måske bør være lidt på vagt, når det gælder konserveringsmidler.

– Konserveringsmidler er muligvis problematiske, fordi de hæmmer væksten af de naturlige bakterier i tarmen, som er vigtige for sundheden. Derfor er det måske en ide ikke at spise for store mængder af dem. Per Brændgaard mener også, at det kan give mening at gå uden om produkter med alt for mange tilsætningsstoffer.

– E-numrene er stoffer, der for eksempel tilsættes for at tilføre smag, så er et produkt proppet med alle mulige E-numre er det tit for at dække over dårlige råvarer. Samtidig betyder tilsætningsstoffer jo også nogle gange, at du ikke får "den ægte vare", og køber du en vare med hvidløgssmag i stedet for hvidløg, går du glip af de gode ting ved hvidløg.

Kilder: Nina Læssø Jakobsen, jurist og fuldmægtig i Fødevarestyrelsen, Altomkost.dk og Fødevarestyrelsen


LÆS OGSÅ: Her er den skjulte vej til 6 hver dag

LÆS OGSÅ: Er det sundest at drikke eller spise sine grøntsager?

LÆS OGSÅ: Fylder du dig med tomme kalorier?