I videoen herover kan du se et uddrag fra samtalen mellem politiassistenten og den kvinde, der senere klagede over betjentens opførsel i telefonen.

Selvom politiet og justisministeren det seneste år har haft fokus på at få personalet hos alarm- og vagtcentralerne til at tale pænt, når borgere henvender sig telefonisk, så er det ikke alle, der har forstået budskabet.

Således viser en aktindsigt, BT har søgt, at ansatte ved alarm- og vagtcentralerne fortsat får kritik af Den Uafhængige Politiklagemyndighed for deres håndtering af borgere, der har haft brug for myndighedernes hjælp.

Da en kvinde eksempelvis i april grædende ringede for at fortælle, at hun var blevet truet og skubbet og havde fået kørt sin fod over i forbindelse med en trafiksituation, hvor to biler var tæt på at køre sammen, blev hun mødt af en irriteret politibetjent, der ikke havde meget tilovers for hendes tårer, selvom kvinden indledte med at fortælle, at hun var i chok.

»Hvor gammel er du?,« spørger betjenten midtvejs i samtalen ifølge aktindsigten (DU KAN LÆSE DEN FULDE SAMTALE HER).

Kvinde: »Jeg er 26.«

Betjent: »Så forstår jeg simpelthen ikke, at du græder som et barn. Jeg har, jeg kan simpelthen ikke følge med i, hvad det er, der er det store problem her. Der har været noget, der minder om noget skænderi omkring noget halløj ude i trafikken.«

Kvinde: »Ja.«

Betjent: »Ja, og så lyder du som om, der er nogen, der er døde eller et eller andet, for fanden.«

Den mandlige politiassistent sagde også: ‘du bliver ved med at hulke, skal jeg også begynde at hulke, så kan vi forstå hinanden’, og ‘nu begynder jeg at blive irriteret over det. Lad nu være med at tude, for fanden’ og ‘hold nu kæft… Jamen altså, det er da utroligt…’

Kvinden klagede efterfølgende over behandlingen fra vagtcentralen, og Den Uafhængige Politiklagemyndighed har siden afgjort, at betjenten ‘optrådte meget kritisabelt.’

'I skærpende retning har vi lagt vægt på, at politiassistentens udtalelser kunne opfattes som nedladende og sårende, samt at du befandt dig i en vanskelig situation og gav udtryk for, at du var ked af det,' står der blandt andet.

Politiinspektør: Det er ikke okay at tale sådan

Tom Trude, politiinspektør og linjechef for beredskabet, bakker op om afgørelsen.

»Den Uafhængige Politiklagemyndighed har truffet den afgørelse, at den pågældende medarbejders optræden over for klager er meget kritisabel, og det er jeg enig i. Det er ikke okay at tale sådan,« siger han og oplyser, at medarbejderen siden blev idømt en disciplinær sanktion i form af en bøde.

Tom Trude fortæller, at Sydsjællands- og Lolland-Falsters Politi har iværksat flere initiativer for at undgå lignende sager i fremtiden.

»Vi har indført selvevaluering, hvor medarbejderne har et spørgeskema efter udvalgte samtaler. Spørgeskemaet giver anledning til, at de selv kan sidde og reflektere over samtaleforløbet. Hvis medarbejderen har en oplevelse af, at samtalen ikke er faldet heldigt ud, kan man kontakte sin leder, hvorefter de sammen gennemlytter samtalen, og hvis den er løbet af sporet, tager vi fornyet kontakt til anmelder. Det sker snarest muligt og gerne samme dag,« siger han.

I andre sager har ansatte ved alarmcentralerne udtalt, at borgeren ‘har brug for en psykolog' eller er ‘snæversynet.’

Den Uafhængige Politiklagemyndighed har i alt truffet afgørelser i ti sager i 2017. I fem af disse udtales der kritik, fremgår det af aktindsigten.